Ziggo durft weer reclame te maken voor nieuwe diensten

Na een lange stilte tijdens de fusie begint Ziggo weer reclame te maken. Maar de grootste kabelmaatschappij van Nederland is nog niet helemaal af, zegt directeur Bernard Dijkhuizen.

Het was een bijna terloopse opmerking die Bernard Dijkhuizen ruim twee jaar geleden maakte: misschien zou Ziggo, ontstaan uit een fusie van kabelmaatschappijen Casema, @Home en Multikabel, ooit wel naar de beurs gaan. Nu is Dijkhuizen realistischer: „Op dit moment is de financiële wereld niet genoeg hersteld voor een beursgang.”

Ziggo, eigendom van private-equityinvesteerders Warburg Pincus en Cinven, is ook nog niet helemaal af, geeft Dijkhuizen aan. In het eerste fusiejaar werd het bedrijf overspoeld door klachten van klanten. Dijkhuizen: „We hebben veel verbeterd en zijn overgestapt op een centraal klantensysteem. Relatief gezien valt het aantal klachten nu mee; het is minder dan 0,5 procent. Maar omdat we 3,2 miljoen klanten hebben, blijven het grote aantallen. We hebben de ambitie om beter te zijn dan onze concurrenten en dat is niet altijd het geval. Er zijn nog belangrijke stappen te maken.”

Ziggo heeft de „innovatie in een lagere versnelling moeten uitvoeren” omdat de administratie de introductie van nieuwe producten niet kon verwerken Daardoor besloot het bedrijf na de introductie in 2008 tot een stille periode, waarin de meeste energie werd gestoken in het verbeteren van de bedrijfsmatige processen.

Eind 2009 zijn de belangrijkste drempels genomen. Ziggo heeft, zij het later dan kabelaar UPC, zijn netwerk opgewaardeerd met zogeheten Docsis 3.0 techniek. Daardoor zijn snelheden van meer dan 50 Mbit mogelijk. In Amersfoort experimenteert de kabelaar met nog hogere snelheden. Ook biedt Ziggo nu een interactief tv-product waarmee video on demand, Uitzending Gemist en HDTV in een duurder pakket kunnen worden gecombineerd.

Ziggo grijpt de gelegenheid aan voor nieuwe marketingcampagnes voor de interactieve producten, zo bleek tijdens het Ziggo-congres dat vorige week in Nieuwegein gehouden werd. Dijkhuizen opende die bijeenkomst, waar bezoekers uit de hele Nederlandse mediawereld over de toekomst van betaalde content discussieerden.

De Ziggo-directeur zelf ziet geen bedreiging in de groei van online mediaconsumptie, ook al is het publiek erg gecharmeerd van gratis films en tv via internet. Dijkhuizen: „Internet mag dan toegang bieden tot veel content, het zijn kabelmaatschappijen als Ziggo die hoge kwaliteit kunnen bieden op een veilige manier, met een betrouwbare facturering.”

Hoewel Ziggo nu meer dan de helft van zijn klantenbestand heeft opgewaardeerd naar digitale televisie, zal de kabelaar binnenkort toe moeten staan dat andere aanbieders analoge televisie kunnen leveren via het Ziggo netwerk. Dat wordt opgelegd door OPTA, de instantie die de telecomregels in Nederland in de gaten houdt.

Dijkhuizen: „Analoge tv via wederverkoop voegt niets toe aan ons aanbod en we zouden ons liever op andere zaken concentreren. Maar die discussie hebben we gehad. Als we moeten wederverkopen, dan doen we dat. Alleen is de snelheid waarmee OPTA het wil doorvoeren, voor ons volstrekt onhaalbaar.” OPTA wil dat de kabelmaatschappijen begin 2010 analoge concurrenten toegang geven.

Ziggo zou op zijn beurt wel kunnen uitbreiden naar de mobielmarkt, om beter te concurreren met KPN, dat terrein wint op de markt voor (goedkope) tv. Hoewel Ziggo vaak is genoemd als geïnteresseerde voor een LTE- of UMTS-netwerk voor mobiele data, is het volgens Dijkhuizen nog niet zeker dat Ziggo mee gaat bieden op de frequenties die komend voorjaar zullen worden geveild. Ziggo zou ook toegang via een andere aanbieder kunnen verkrijgen: „We hoeven niet per se een frequentie te kopen om mobiliteit toe te voegen.”