Test: TomTom carkit voor Apple iPhone

TomTom-carkit Het was in de zomer dat TomTom aankondigde dat het navigatiesoftware op de iPhone ging verkopen via de App Store, de winkel voor mobiele software. Nu is eindelijk ook de carkit beschikbaar die bij deze software hoort. Het is een lader met een sterkere gps-ontvanger dan de iPhone zelf en het Hebben-team kon er

TomTom-carkit
TomTom-carkit

Het was in de zomer dat TomTom aankondigde dat het navigatiesoftware op de iPhone ging verkopen via de App Store, de winkel voor mobiele software. Nu is eindelijk ook de carkit beschikbaar die bij deze software hoort. Het is een lader met een sterkere gps-ontvanger dan de iPhone zelf en het Hebben-team kon er een tijdje mee rondrijden.

UPDATE verderop: de carkit is nu ook met de Navigon-software getest.

De carkit is zonder twijfel nuttig: alleen op eigen kracht maakt de iPhone namelijk nog te veel fouten als je in de auto probeert te navigeren. De software geeft dan aan dat de gps-ontvangst te zwak is. Rijdend met de carkit, blijken die klachten verleden tijd.

Dankzij de audio-uitgang (stereo-jack) van de carkit kun je iPod luisteren, telefoneren en navigeren tegelijk. Alleen klinkt er soms een vage pieptoon, variërend in hoogte met de hoeveelheid gas die je geeft, en breekt de TomTom software af als je al rijdende gebeld wordt. Na het gesprek moet de applicatie opnieuw starten; onhandig.
Dat valt wel te omzeilen als je je iPhone jailbreakt (kraakt) en de applicatie Backgrounder installeert. Maar dat is voor veel gebruikers wellicht een brug te ver. Wel prettig is de makkelijke wisseling naar breedbeeldweergave (landscape) en het virtuele toetsenbord van de iPhone is prettiger dan het keyboard dat in de standaard TomTom-apparaten zit. Maar in- en uitzoomen met die fijne knijpbeweging zit er dan weer niet in.

En dan het belangrijkste bezwaar: de carkit is prijzig. Honderd euro voor een zuignap en wat plastic,dat is geen apparaat dat je met een gerust hart in je auto laat slingeren. En dan moet je ook nog 70 euro voor de Benelux-kaart betalen en 100 euro voor de West-Europese kaart. Voor zoveel geld koop je ook een uitstekend los navigatieapparaat, dat gewoon blijft werken als je gebeld wordt. Ter vergelijking: Navigon, de andere aanbieder van navigatie voor de iPhone, vraagt 40 euro voor een carkit. Deze beschikt echter niet over een sterkere gps-ontvanger, maar de TomTom carkit schijnt ook met Navigon te werken. . Het leuke is dat Navigon wel live verkeersinformatie toevoegt, terwijl TomTom zijn verkeersinfo nog uit de iPhone achterwege laat.

UPDATE over Navigon:

navigon_ipodNavigon  is veel meer een iPhone-applicatie, met de menu-logica die dit toestel hoort. Zo zit er een koppeling naar het adresboek en een slimme link naar de iPod-bediening (zie afbeelding links). Die rijkdom aan functies heeft als nadeel dat je erg goed moet kijken welke knoppen je indrukt. De TomTom-menu’s zijn groter en beter van een afstandje te bedienen (afbeelding rechts). Natuurljk is het niet de bedoeling dat je dit al rijdende doet.

Ook Navigon navigeert niet foutloos als je geen externe GPS-ontvanger aansluit. Dit ligt niet aan de software,

tomtommenu
maar aan de zwakke GPS-ontvangst in de iPhone. Op de een of anderre manier heeft de standaard Google Maps applicatie in de iPhone  minder hinder van die ontvangstproblemen met GPS, wellicht omdat daarbij ook gebruik gemaakt wordt van de locatiegegevens van zendmasten.

De weergave van de verkeersinformatie van Navigon is niet erg overzichtelijk, zeker niet op afstand. Dat is eigenlijk niet de twintig euro extra waard. Dan kun je beter de gratis MyTraffic applicatie downloaden, die actuele files en flitsers op je vaste routes tovert.

De markt voor navigatie is nog volop in beweging. Hoge prijzen en rare restricties zullen op de schop gaan,  in ieder geval in deVS. Google gaat Maps Navigation gratis ter beschikking stellen in Android 2.0. Het gaat om dit moment alleen nog om Amerikaanse kaarten en verkeersinformatie.
Naar verluidt is Google ook in gesprek met Apple om de uitgebreide Maps-versie voor de iPhone beschikbaar te stellen. Dat wordt een zware dobber voor TomTom en de andere navigatiefabrikanten.Wellicht dwingt de nieuwe concurrent TomTom er toe om beter gebruik te maken van de dataverbinding van de iPhone om bijvoorbeeld verkeersinformatie of andere extra’s door te sturen. HD Traffic zou ook een leuke extra geweest zijn, of de combinatie met lokale Google-zoekopdrachten. We wachten met spanning op de volgende update.

Het is zonde dat er geen gebruik wordt gemaakt van de dataverbinding om bijvoorbeeld verkeersinformatie of andere extra’s door te sturen. HD-traffic zou ook een leuke extra geweest zijn, of de combinatie met lokale Google-zoekopdrachten.