Redactie Chinees weekblad loopt leeg

Na een maandenlange strijd met partijfunctionarissen en haar uitgever heeft hoofdredacteur Hu Shuli (56) van Caijing Magazine, het meest invloedrijke weekblad van China, haar ontslag ingediend. Hu, die 11 jaar geleden het voor Chinese begrippen onafhankelijk opererende weekblad oprichtte, bedreef onderzoeksjournalistiek die haar in conflict heeft gebracht met de Chinese Communistische Partij.

Vooral de berichtgeving over de rellen in Xinjiang en de onderdrukking van de islamitische Oeigoeren in de provincie wekte in Peking grote woede. Caijing Magazine, een kruising tussen The Economist en Newsweek, specialiseerde zich onder hoofdredacteur Hu in overheidscorruptie, grote (beurs)fraudezaken en onthulde ook het bestaan van nauwe banden tussen hoge overheidsfunctionarissen en criminele organisaties in Chongqing en Shanghai.

Deze zomer werd de CCP gedwongen de burgemeester van Shenzhen te vervangen nadat het weekblad had onthuld dat hij voor miljoenen dollars steekpenningen had aangenomen. Caijing ontmaskerde eveneens corruptiezaken in de Chinese financiële journalistiek, waar dagblad- en televisieverslaggevers zich laten betalen voor positieve berichtgeving over bedrijven die van plan zijn naar de beurs te gaan of nieuwe producten introduceren.

Mevrouw Hu kon jarenlang haar gang gaan, omdat Caijing beschouwd werd als een symbool van hervormingen in China. Maar aan de politieke rugdekking kwam deze zomer een eind. „Het probleem voor weekbladen als Caijing Magazine is dat zij aan de ene kant winstgevend moeten zijn en aan de andere kant onder controle staan van de overheid”, zegt Jeremy Goldkorn van Danwei, een website over Chinese mediabedrijven. „Onafhankelijke journalistiek is goed voor de oplage- en rendementscijfers, maar is in China heel moeilijk vol te houden, want vroeg of laat grijpt de overheid in. Hoofdredacteuren komen klem te zitten tussen de censuur en de accountants.”

De uitgever van het weekblad, de Stock Exchange Executive Council (SEEC) onder leiding van Wang Boming, kreeg eerst opdracht mevrouw Hu in te tomen en vervolgens werd haar ontslag geëist. In de partijcommissie voor de media was vastgesteld dat het winstgevende Caijing „gecorrigeerd” moest worden.

Uitgever Wang, een voormalige econoom van de New York Stock Exchange (NYSE) en uitgever van een Chinese krant in New York, is voor die druk bezweken. Na zich jarenlang niet met de inhoud te hebben bemoeid, eiste hij eerst inzage in de artikelen voordat tot publicatie werd overgegaan.

De hoofdredacteur, die nu journalistiek gaat doceren aan de Sun Yat-sen Universiteit in Guangzhou, heeft het onvermijdelijke ontslag niet afgewacht. Gelijktijdig met haar hebben zeventig redacteuren en advertentieverkopers hun ontslag ingediend. Mevrouw Hu overweegt nu onder de dekmantel van universiteitsprofessor een nieuw weekblad op te richten onder de voorlopige titel Caixin. De uitgever was op het vertrek van de hoofdredactie en een deel van de redactie voorbereid en had al een geheel nieuwe redactie klaar staan.