op nrcnext.nl

Hoe breng je sigaretten onder de aandacht?

Het Britse Imperial Tobacco, een van de grootste tabaksfabrikanten ter wereld, zet in Nederland jonge en creatieve mensen in om de verkoop van shag en sigaretten onder jongeren te vergroten. Het gaat om zestig vernieuwende mode-ontwerpers, muzikanten en reclamemakers, die worden beloond met sloffen sigaretten. Ze zijn 21 jaar en ouder en beloven in een contract geheimhouding over “het bestaan, de aard en de inhoud” van de overeenkomst.

Discussieer mee: is dit een vorm van reclame?

Lijstje 1: de beste albums van de jaren ’00

Allerlei muziekbladen en -blogs komen met eigen lijstjes. Muzieksite Pitchfork koos op nummer één het album Kid A van Radiohead. De eerste plek van het Britse muziektijdschrift Uncut gaat naar The White Stripes met White Blood Cells. Het Amerikaanse tijdschrift Paste koos voor singersongwriter Sufjan Stevens met zijn ‘conceptalbum’ Illinois.

Op nrcnext.nl wordt gekozen voor onder meer voor Alligator van The National (reacteur Marco van Sluijs), Editors met The Back Room (reacteur Wilco). Over Black Holes and Revelations van Muse zijn de meningen verdeeld.

Lijstje 2: de grootste internethypes van 2009

Technologieblog Mashable maakte een keuze uit de populairste internet-hypes, zoals het jongetje en zijn tandartsbezoek, Susan Boyle, Kanye ‘i’ma let you finish’ West en een van de beste bruiloftsopkomsten aller tijden: 31 miljoen keer bekeken.