Napodion vindt zijn Waterloo

Het piramidespel van Dion Bartels, de advocaat in claimzaken die deze week voor onbepaalde tijd geschorst is door de raad van discipline van de Orde van Advocaten, is ingestort.

Al begin dit jaar kreeg Bartels van de Orde te horen dat hij moest ophouden agressief de publiciteit te zoeken. Daar trok hij zich niets van aan. Drie weken geleden zat Bartels aan bij Pauw & Witteman die de advocaat 20 minuten vrije zendtijd gaven om klanten te werven onder slachtoffers van het DSB-debacle.

Waarop die dekselse Pauw & Witteman met schijnheilige verontwaardiging vroegen: vangt u daar dan ook geld voor?

Jazeker, zei Bartels, daar vang ik geld voor, 2.500 euro afrekenen bij de kassa voor een toegangskaartje tot mijn kantoor.

Uit het vonnis van de Orde blijkt dat P&W zich leenden voor een noodsprong van de publiciteitsgeile advocaat. Hij had dringend nieuwe klanten nodig om de kosten van zijn kantoor te betalen. Hij gebruikt hun inleggeld als voorfinanciering op de toekomst. Er zijn tonnen nodig om lopende verplichtingen aan de klanten te kunnen nakomen en er ligt nog een vordering van een curator uit het faillissement van een vorig kantoor waaraan Bartels verbonden was.

Bartels trad namens zijn gedupeerde cliënten op tegen vermeende oplichting door beleggingsmaatschappijen in de sectoren vastgoed en tropische exotica. Hij trad op tegen zo’n 25 fondsen. Maar ook in het enkele geval waarin hij succes had met zijn claims, zoals Palminvest, keerde hij zijn klanten niets uit. Dus begonnen die zich tegen hun wonderdoener te keren.

De schorsing uit het tableau van de advocatuur is niet het eerste royement dat Bartels treft. Twee jaar geleden werd hij uit een reisgezelschap van professionals in vastgoedzaken gezet en vorig jaar is hij geschorst uit een golfvereniging van ondernemers die actief zijn in het vastgoed.

Voordat Bartels zich op de markt van gedupeerde beleggers stortte, zette hij vastgoedmaatschappijen onder druk om hem 27.000 euro te betalen voor een door hemzelf ontworpen bewijs van goed gedrag. Als ze weigerden, dreigde hij ze op een zwarte lijst te zetten en daarmee negatieve publiciteit te maken.

Megalomaan, pathologische hang naar roem, aandacht en publiciteit: typeringen te over van de geschorste advocaat.

Het verbaast niet dat Bartels zich op zijn kantoor omringt met schilderijen van zijn held Napoleon en met parafernalia van de kleine korporaal die het tot maarschalk schopte. Helaas: na Austerlitz komt Waterloo.

Misschien is het tijd om een hulplijn in te schakelen. Bel eens met een claimadvocaat. Of probeer het nummer van Napoleon.

Roel Janssen