Harde boodschap: verlaag de prijs

De vraag Ons huis staat te koop vanaf november 2008. Het werd te klein voor ons groeiende gezin en even verderop kwam een groter huis te koop. Wij hakten de knoop door: we verhuisden en we bleven niet wachten op de verkoop van het oude huis. Nu zijn we een jaar verder, het aantal kijkers is minimaal. Wat te doen?

Het antwoord Iedereen zal zeggen: „Goed besluit, verhuizen naar het nieuwe huis, waarin uw gezin zijn draai kan vinden. Daar wordt iedereen gelukkig van.” Los van de financiële consequenties moet het oude huis weg uit uw leven, dat is duidelijk.

Intussen kwamen identieke huizen in de straat op de markt. Enkele zijn sneller verkocht dan het uwe. Zuur.

Kijkers lokken kan goedkoop en superduur worden aangepakt. Laten we beginnen bij de goedkoopste manier. Bekijk de foto’s op de verkoopsite opnieuw, alsof u ze voor het eerst ziet. Goede kans dat die dateren van een tijd geleden: het volgepakte huis met boekenkasten, speelgoed, en andere tekenen van een druk gezinsleven in een te krap huis.

Evengoed kans dat de buitenkant herfst uitstraalt: kale bomen bieden zicht op de gevel, maar de kilte druipt ervan af. Over de tuin en het balkon hebben we het niet eens.

In een jaar tijd had de makelaar elk seizoen de foto’s moeten verversen. Lente, zomer, ochtend- en avondzon: op alles moet hij of zij letten. Er moet ook een echte fotograaf zijn ingezet, niet een persoon die ‘dit wel vaker doet’. Een echte huizenfotograaf weet ook dat een huis ruim moet ogen, zonder veel rommel.

Bied extra kant-en-klare informatie. Dat laten anderen vaak na. Plattegronden van het huis met helder aangegeven maten bijvoorbeeld. Kadastrale gegevens en kadastrale kaart. Het is logisch dat veel consumenten dat graag direct zien, maar makelaars denken niet altijd zo mee.

Intussen bent u vertrokken, het huis staat leeg. Of bleven er wat meubels achter? Bleef het een beetje aardig? Van alle kanten worden adviezen gegeven over woonstylisten, die met kleur en geur (appeltaartluchtjes, overgewaaid uit de Verenigde Staten zijn intussen té doorzichtig) een huis een ander gezicht geven. Je kunt het overwegen, als eigen fantasie en puf uitgeput zijn. De woonstylist kost geld, maar het kan werken.

Echt kostbaar wordt een laatste poging: een verbouwing. Ik weet bijna zeker dat anderen in uw straat sneller verkochten, omdat ze een oogverblindend kookeiland en een badkamer hadden waar volgens de mode van dit moment geen spatje verkeerd aan was. Een zware stap waar je het toch gauw benauwd van krijgt: duizenden euro’s in keuken en badkamer steken, die er straks vaak als eerste toch weer worden uitgesloopt?

Ach, dan liever fors in vraagprijs zakken. Een harde boodschap, maar dat is de beste trekker.

vragen voor de huizendokter naar huizendokter@nrc.nl