Verschillig met een progressieve snit

Dit is Joop!

Nee, niet het Hamburgse ontwerphuis voor hypermodieuze vrouwen- en mannenkleding. Maar Jouw Online Opinie Pagina van de VARA, gestart om een platform te bieden aan het progressieve debat op internet en een politiek correct tegengeluid te geven aan die provocerende brutaaltjes van Geenstijl.nl.

Met Joop is de rode familie weer thuis. Lekker knus rond de VARA-haan, de naam van de site een schalkse verwijzing naar de laatste populaire held van de PvdA. Frisse opmaak, progressieve gezichten, bekende intellectuelen, beschaafde toon, nieuws en inhoudelijke stukken ontleend aan de Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw en het Financieele Dagblad.

Terwijl de VARA het internet opzoekt om de progressieve boodschap te verkondigen, krijgen PowNed, gelieerd aan Geenstijl.nl, en WNL, voortgekomen uit De Telegraaf, van minister Plasterk (PvdA) als aspirant- zendgemachtigden toegang tot het publieke omroepbestel.

Bevordert Plasterk de afbraak van de laatste resten van de Hilversumse verzuiling of effent hij de weg voor de opmars van de multimediale entertainmentindustrie? Opmerkelijk in dit verband: de Volkskrant gaat samenwerken met het tv-infotainment van Pauw & Witteman, toevallig ook van de VARA.

Bij datzelfde P&W mocht Francisco van Jole zijn initiatief om Joop te starten natuurlijk komen toelichten. Helemaal fijn, maar niet alles kwam ter sprake. Zo wil de VARA niet kwijt wat de kosten van de discussiesite zijn. Men wil slechts verklappen dat deze niet betaald worden uit de overheidssubsidie aan de omroep, maar uit de verenigingsmiddelen. De ‘tientjesleden’ van de vereniging VARA draaien op voor het experiment. Hoeveel dat is, valt straks in de jaarstukken niet terug te vinden, want het valt onder de verzamelpost ‘nieuwe media’.

Met begrotingen valt te schuiven en geld dat de vereniging aan Joop uitgeeft, moet ergens anders worden gevonden. Indirect subsidieert de belastingbetaler de debatsite van progressief Hilversum. En daarmee is sprake van oneigenlijke concurrentie met media die geen toegang tot de omroepruif hebben.

Dan is er nog de naamskwestie. Het Europese Hof heeft in juli – in een zaak aangespannen door l’Oréal – geoordeeld dat bekende merknamen een ruime bescherming genieten. Meeliften op een bekende naam is niet toegestaan. Een merkenadvocaat weet daar wel raad mee.

Prangende vraag voor de VARA is dus of men in Hamburg nog weet dat Joop een Nederlandse politicus uit de jaren zeventig van de vorige eeuw was.

Roel Janssen