Een thermometer in het web

We hebben gisteren onze eigen thermometer in het web geplant. Is de oplopende journalistieke temperatuur rond de Mexicaanse griep (meer doden, meer ziekenhuisopnames, beginnende vaccinaties) terug te vinden bij de bezoekers van onze website? Heerst daar ook al  koorts, of is er  juist schouderophalen? We proberen erachter te komen door via onze griepgevoelsmeter bezoekers de

griepgevoelsmeter

We hebben gisteren onze eigen thermometer in het web geplant. Is de oplopende journalistieke temperatuur rond de Mexicaanse griep (meer doden, meer ziekenhuisopnames, beginnende vaccinaties) terug te vinden bij de bezoekers van onze website? Heerst daar ook al  koorts, of is er  juist schouderophalen?

We proberen erachter te komen door via onze griepgevoelsmeter bezoekers de gelegenheid te geven met één woord hun gevoel over de Mexicaanse griep weer te geven. Er ontstaan op deze manier stemmingsbeelden die kunnen varieren naar leeftijd en gezondheidstoestand.

Een klein half jaar geleden ontwikkelde onze flash-specialist Erik van Gameren (ook nu weer de maker) de eerste  gevoelsmeter, gemodelleerd naar de word-train van The New York Times. Dit om de gevoelens over Europa te peilen tijdens de verkiezingen voor het Europees Parlement. Een paar bevindingen van toen waren:

  • De meter werd matig aangeklikt - misschien vanwege het onderwerp.
  • De meter had een hoge bezoek/deelname ratio: vergeleken met andere interactieve instrumenten op nrc.nl deden relatief veel bezoekers daadwerkelijk mee; laagdrempelige interactie dus.
  • Deelnemers  proberen, als het even kan, zelf een term in te sturen in plaats van die van een ander aan te klikken. Dat levert veel variaties op dezelfde thema’s  op.
  • De inzendingen vielen enigszins te beïnvloeden met de volgorde van de aangeboden woorden. Lees er hier meer over.
  • Inhoudelijk waren de resultaten contra-intuïtief: er was veel meer Europees enthousiasme op onze Nederlandstalige gevoelsmeter dan op de Engelstalige variant die vanuit het (Europese ) buitenland werd ingevuld.

Waarom nu deze tweede meter? We willen de hypothese testen dat de tegenvallende bezoekcijfers van de vorige kwamen door het onderwerp. Die lijkt overigens nu al te kloppen: gisteren, op de eerste dag waren er al drie keer zoveel inzendingen vergeleken met die van de Europa-meter.
Maar de belangrijkste reden is  dat we willen weten wat u hiervan vindt. Wat voegt dit volgens u toe aan andere interactieve instrumenten? Wat zouden we er verder aan kunnen verbeteren? Welke mogelijke toepassingen ziet u?

We horen het graag in deze eerste aflevering van ons nieuwe weblog over innovaties op nrc.nl.

Kees Versteegh is chef internet.

Share/Save/Bookmark