De groove zit bij Huismans vaak tussen de noten in

cd dubstep

2562: Unbalance

Tectonic * * * * *

Dave ‘2562’ Huismans schrijft vanuit zijn eenkamerappartement in Den Haag internationaal geschiedenis. Dat deed hij vorig jaar toen hij debuutalbum Aerial uitbracht, dat met sluipende beats en filmische fantasiemuziek wereldwijd indruk maakte. En dat doet hij met opvolger Unbalance nu weer.

Huismans put uit een breed scala aan dancemuziek en brouwt dubstepcollages die elk moment, in elke laag en op elke frequentie weer een minuscule verschuiving doormaken. Het is alsof de talloze geluiden, van de diepste subbas tot de schelste synthesizertoon, zonder woorden een futuristisch hoorspel ontrafelen. Het ene moment schuilt een melodie of baslijn in de ene hoek bescheiden achter een filter, terwijl in de andere hoek een hoge toon schril om aandacht vraagt; het volgende zijn de rollen omgekeerd.

De groove zit bij Huismans vaak tussen de noten in, en diep in de grond, in een zware, soms nauwelijks hoorbare onderbuikbas. Zoals in het door een wirwar van industriële percussiegeluiden aangedreven ‘Who Are You Fooling’, een boeiend samenspel van met elkaar botsende tonen, prachtige adempauzes en rustig opgebouwde nieuwe thema’s, waarin het diepe rauwe basgeluid contrasteert met een subtiel synth-tapijt.

En ‘Narita’, een mix van atmosferische geluiden in de achtergrond, een stuwende beat en groovende bas in de ondergrond en opzwepende percussie op de voorgrond. In de gebroken ritmes en repeterende percussie vinden steeds variaties plaats. Huismans maakt dancemuziek om naar te luisteren en luistermuziek om op te dansen, vanuit een frisse visie en barstensvol verrassingen.

Saul van Stapele