Ambitieus plan voor Chrysler

Sergio Marchionne heeft een ambitieus programma opgesteld om Chrysler van het autokerkhof te krijgen. Zo’n vijf maanden nadat de autoproducent uit Detroit tevoorschijn kroop uit zijn supersnelle, door de Amerikaanse overheid gefinancierde saneringsoperatie hebben de nieuwe topman en zijn team analisten getrakteerd op 16 presentaties met een gezamenlijke tijdsduur van zeven uur, waarin zij hun plannen uiteenzetten. Maar hun visie moet méér om het lijf hebben dan dat zij er op papier goed uitziet.

Het hoeft geen verbazing te wekken dat Marchionne een paar strategieën van stal heeft gehaald, die hem goed van pas zijn gekomen bij het saneren van Fiat. Chrysler zal bijvoorbeeld Fiats ‘World Class Manufacturer’-beleid uitvoeren, dat ten doel heeft werknemers méér te betrekken bij beslissingen en de arbeidsomstandigheden te verbeteren, van reinheid en verlichting van de werkvloer tot de houding van de werknemers aan de assemblagelijn en de toegang tot gereedschappen en onderdelen die ze nodig hebben.

In 2014 moeten de twee firma’s tevens gebruik gaan maken van gezamenlijke productieplatforms, wat ertoe zal leiden dat er van de huidige elf nog zeven zullen overblijven. Ze moeten strategieën delen voor de aankoop van grondstoffen en onderdelen, wat in 2014 een besparing zou kunnen opleveren van zo’n 3,4 miljard dollar. En Chrysler zal volgend jaar Fiats superieure ‘powertrain’-technologie gaan toepassen bij de productie van zijn modellen.

Uiteraard hoeft Marchionne niet helemaal op nul te beginnen. De door de Amerikaanse overheid gesteunde saneringsoperatie heeft de balans al voor hem opgeschoond. En de voormalige eigenaar van Chrysler, opkoopfonds Cerberus, was al bezig de kwaliteitscontrole te verbeteren door een krakkemikkige procedure te herzien die – aldus hoofd kwaliteitsbewaking Doug Betts – inhield dat doorgaans 71 dagen nodig waren om iemand te vinden die een probleem wilde verhelpen.

Maar hij doet ook zijn best om de cijfers zo mooi mogelijk voor te stellen. Neem zijn verklaring dat de hoeveelheid geld die de verlieslijdende firma in kas heeft in drie maanden tijd met bijna de helft is gestegen naar 5,7 miljard dollar. Dat is waar, maar vrijwel zeker alleen maar omdat Chrysler – terwijl er geld binnenkwam uit de verkoop van inventaris – weinig rekeningen hoefde te betalen, want de fabrieken stonden tot halverwege de zomer zo goed als stil.

En een paar veronderstellingen lijken nogal gewaagd: hij denkt dat de omzet met 20 procent op jaarbasis zal groeien, verwacht dat het marktaandeel van Chrysler in de VS in 2014 weer terug zal zijn op 13 procent, terwijl het dit jaar nog geen 9 procent bedroeg, en dat de operationele marge maar liefst op 7 procent zal uitkomen, wat de hoogste ter wereld zou zijn. Zijn successen bij het saneren van Fiat verlenen Marchionne ongetwijfeld enige geloofwaardigheid, maar zijn nieuwe model voor Chrysler heeft nog geen proefrit gemaakt. Tot nu toe heeft hij slechts een routekaartje laten zien.