Toverlantaarn voor popmuziek

Architectuur Popcentrum Metropool, Hengelo. Architecten: Benthem Crouwel. Opdrachtgever: gemeente Hengelo. Ontwerp: 2006. Oplevering: 2009. Bouwkosten: 7,5 miljoen euro.

Door Bernard Hulsman

Benthem Crouwel architecten zitten in hun ronde periode. Verschillende recente gebouwen van dit architectenbureau, bekend van onder meer Schiphol, hebben consequent ronde hoeken gekregen. Zoals het Elicium, de uitbreiding van het RAI-gebouw in Amsterdam, die vorige maand in gebruik werd genomen. Het nieuwste gebouw van Jan Benthem en Mels Crouwel, het popcentrum Metropool in Hengelo dat dezer dagen zijn opening beleeft, is duidelijk verwant met Elicium. Ook dit gebouw heeft rode hoeken en een glazen façade gekregen.

De nieuwe behuizing van het Hengelose popcentrum, dat sinds de jaren tachtig was gehuisvest in een gebouw in het centrum van de voormalige industriestad, ligt aan de achterzijde van het spoorwegstation. Metropool – in twee jaar tijd neergezet, is de eerste van een serie nieuwe gebouwen die hier een bruisend stadsplein moeten omgeven.

De transparantie van Metropool was een uitdrukkelijke wens van Metropool-directeur Coen Bais, maar het is ongewoon gegeven voor een popcentrum. De meeste nieuwe poponderkomens, gebouwd in de afgelopen vijftien jaar in Nederland, zijn gesloten gebouwen, om de herrie zo veel mogelijk binnen te houden. Zo is ook het door Benthem Crouwel ontworpen Tilburgse popcentrum 013 een dichte zwarte doos. De gevel van Metropool, die op het hoogste punt bijna 20 hoog meter is, is echter van onder tot boven van glas. Zo kan de bezoeker al vanaf de straat bijna het hele gebouw doorgronden.

Links de grote zaal voor 850 bezoekers, rechts de kleine zaal voor 250 bezoekers. Beide zalen zijn ondergebracht in gesloten grijs betonnen dozen die zijn opgetild, zodat daaronder ruimte is voor, rechts, de kassa, entree, garderobe en, links, het café. Tussen de betonnen dozen zijn de trappen geplaatst. Het is zelfs mogelijk om de backstage-trappen te zien waarvan de artiesten gebruik maken, want het publieks- en artiestengedeelte worden slechts gescheiden door een glazen wand.

Alleen de vier oefenruimtes, de keuken, de kleedruimtes en nog enkele ondergeschikte ruimtes zijn niet van buiten zichtbaar. Het geheel is omhuld door een stalen golfplaat, die door zijn alzijdige schuinheid Metropool een opvallende vorm geeft.

Daken en trappen van ijzer, zalen van beton, gevels van glas – zo is Metropool is een no-nonsense popcentrum geworden. Ook het kleurgebruik is recht-toe-recht-aan. De binnenzijde van het stalen omhulsel heeft de modekleur oranje, de balie in de garderobe is felrood en het interieur van de grote zaal is van onder tot boven knalpaars. ’s Avonds wordt ook het exterieur een bont geheel. Dan beschijnen lampen de grijze wanden met licht in allerlei kleuren en verandert het popcentrum in een bonte toverlantaarn, die popliefhebbers van ver aantrekt.

Opening Metropool, Candy Dulfer & Giovanca (5/11), Ferry Corsten (7/11). Open dag op 6/11.