GM in de positie om nee te zeggen

Angela Merkel heeft alles gedaan wat in haar macht lag om General Motors (GM) ertoe aan te zetten een meerderheidsbelang in Opel van de hand te doen aan een vriendelijke koper. De aangewezen redder, de Canadese producent van auto-onderdelen Magna, had beloofd het rustig aan te zullen doen bij het schrappen van Duitse banen bij de Europese dochter van het Amerikaanse autoconcern. De Duitse bondskanselier had 4,5 miljard euro aan overheidsgaranties toegezegd ter ondersteuning van de transactie, die een paar dagen vóór de door Merkel gewonnen Duitse parlementsverkiezingen leek te zijn bezegeld. Nu zegt GM alsnog Opel te willen houden. Misschien moet Duitsland de verkiezingen maar overdoen.

Het leek er de afgelopen zomer al op dat het bestuur van GM ertoe neigde om aan Opel vast te houden. Vervolgens kreeg het een extra zetje in die richting, na een waarschuwing van de Europese mededingingsautoriteiten dat Berlijn geen koper mocht bevoordelen met financiële steun. De Duitse regering is daar schoorvoetend mee akkoord gegaan. GM lijkt nu zijn slag te willen slaan.

Voor Opel en de rest van de Europese auto-industrie zou het afketsen van de Magna-deal wel eens de best mogelijke oplossing kunnen zijn. Het besluit zou GM in staat moeten stellen noodlijdende divisies te saneren – inclusief sluiting van ten minste één slecht presterende Duitse fabriek – zonder veel inmenging uit Berlijn. En GM zal volledige zeggenschap over zijn technologie houden en die niet hoeven delen met Magna en zijn Russische partners.

De zware druk van Duitse politici en vakbonden zal zeker niet in één klap verdwenen zijn. De overheidsgaranties waar GM nog steeds om vraagt, zullen ongetwijfeld gepaard gaan met voorwaarden. Politiek zal het voor een genationaliseerd Amerikaans concern niet makkelijk zijn om staatssteun van Duitsland en Engeland, het moederland van Vauxhall, veilig te stellen. Daarbovenop heeft GM het nodige uit te leggen in Rusland. Het bod van Magna werd grotendeels gefinancierd door Sberbank, dat plannen had voor samenwerking met Gaz, het bijna failliete Russische autoconcern. Maar geen van deze kwesties hoeft een obstakel te zijn. GM zou de Russen er in een later stadium alsnog bij kunnen trekken.

Na zijn verrassend snelle en doelmatige sanering verkeert GM nu in een veel betere positie om nee te zeggen tegen de meest onrealistische Duitse eisen. Het concern moet nu proberen ook Opel en Vauxhall te herstructureren, geleid door zijn eigen, hopelijk marktvriendelijke, beginselen.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com