Berlijn woedend op Washington

Het Amerikaanse besluit om Opel niet te verkopen maar bij General Motors te houden, zet de Duits-Amerikaanse betrekkingen onder druk. Het feit dat bondskanselier Angela Merkel op de valreep van haar bezoek aan Washington werd overvallen door dit nieuws – dat haar eerder niet was meegedeeld – heeft in Berlijn grote ergernis opgeroepen.

Merkel had al met de Amerikaanse president Obama gesproken, ze had een succesvol optreden in het Congres gehad en een lunch met een aantal topeconomen. Ze stond op het punt terug naar Berlijn te vliegen toen ze van haar economisch adviseur Jens Weidmann hoorde dat GM Opel toch niet verkoopt, maar zelf houdt. Weidmann was gebeld door GM-topman Fritz Henderson. Tijd voor gesprekken over Opel was er niet meer, het vliegtuig wachtte.

Niemand had Merkel tot dat moment iets verteld. Of zoals haar woordvoerder het zegt: „Er was geen enkele aanwijzing dat General Motors van mening was veranderd.” Maar in Berlijn wordt erop gewezen dat GM praktisch een staatsbedrijf is geworden, met overheidscommissarissen en talloze ‘draden’ naar Washington. „GM zou toch op z’n minst de moeite hebben moeten nemen om, met het oog op Merkels bezoek, het besluit aan zijn contacten in de hoofdstad bekend te maken”, zegt een ingewijde. Dat dit kennelijk niet is gebeurd, noemt hij „pijnlijk” en „haast onvergeeflijk”.

De vrees in Duitsland dat General Motors nu harder zal gaan saneren bij Opel dan de beoogde Canadese koper Magna van plan was, werd gisteren door GM tegengesproken. De autofabrikant zei net als Magna één op de vijf banen te willen schrappen, wat neerkomt op 10.000 ontslagen. Maar of net als bij Magna maximaal de helft hiervan in Duitsland zou vallen, is de vraag. Ook is onduidelijk hoe GM deze operatie wil financieren. GM heeft niet gezegd of het concern zal aankloppen bij de Duitse overheid, die eerder 4,5 miljard euro staatshulp toezegde aan de koper van Opel, wie dat ook werd.

Opel: pagina 15