Toyota volgt voorbeeld Honda en BMW

Als laatste Japanse team stapt de renstal van Toyota uit de Formule 1. Dat heeft topman Akio Toyoda van ’s werelds grootste autofabrikant ter wereld vandaag in Tokio bekendgemaakt.

Hoewel Toyota over een van de grootste budgetten beschikte in de Formule 1, ongeveer 300 miljoen dollar per jaar, won de renstal sinds het debuut in 2002 geen enkele race. Vorig jaar vertrokken Super Aguri en Honda uit de hoogste klasse van de autosport, het Duitse BMW deed zondag in de slotrace van het seizoen voor het laatst mee in de Formule 1.

„Dit was een moeilijke maar onvermijdelijke beslissing”, zei Toyoda op een persconferentie in de Japanse hoofdstad. „Sinds het economisch klimaat vorig jaar verslechterde, hebben we geworsteld met de vraag of we door moesten gaan in de Formule 1. We trekken ons volledig terug.” Toyota zal dus ook geen motoren meer leveren aan andere teams. Dit jaar voorzag Toyota de Britse renstal Williams van motoren.

Aan de fans van Toyota bood Toyoda zijn „diepste verontschuldigingen” aan, „omdat we er niet in zijn geslaagd de doelen te bereiken die we voor ogen hadden”.

Het vertrek van de renstal die vanuit Keulen opereert, komt niet als een verrassing. Teambaas Tadashi Yamashina zei ruim een maand geleden dat stoppen een optie was, niet in de laatste plaats omdat de autofabrikant grote verliezen heeft geleden.

Honda en BMW waren ook niet langer bereid de hoge prijs voor deelname aan de Formule 1 te betalen. Na vorig seizoen trok de Japanse auto- en motorfietsenfabrikant zich terug. Voor een symbolisch bedrag van één Britse pond ging de inboedel van Honda naar de man die medeverantwoordelijk was voor de in totaal zeven wereldtitels van Michael Schumacher bij Benetton (2) en Ferrari (5), de Brit Ross Brawn. De nieuwe renstal kreeg zijn naam, Brawn GP, en de carrières van de Brit Jenson Button en de Braziliaan Rubens Barrichello bloeiden dit jaar onverwacht op. Button won de wereldtitel, Brawn veroverde de constructeurstitel.

BMW liet eind juli weten dat het mooi was geweest in de Formule 1, waarin het in 2006 een rentree maakte met een eigen team. In tegenstelling tot Toyota had BMW Sauber (de Zwitserse oud-teambaas Peter Sauber is mede-eigenaar) wel succes, al was het slechts één keer: de Pool Robert Kubica won vorig jaar de race in Canada.

Zondag was de laatste race van 2009, in Abu Dhabi. De Duitser Sebastian Vettel (Red Bull) won de achttiende Grand Prix van het jaar. Beide Toyota’s haalden de finish: de Japanner Kamui Kobayashi eindigde als vervanger van de geblesseerde Duitser Timo Glock als zesde, zijn Italiaanse teamgenoot Jarno Trulli werd zevende.

Van de tien Formule 1-teams dit jaar blijven er acht over. Met de komst van vier nieuwe renstallen (Lotus, USF1, Manor en Campos) komt het totaal voor 2010 op twaalf, met in totaal 24 auto’s.