Hoe verdienen prijsvechters geld als 'n ticket 1 cent kost?

Bert Simons uit Raalte boekte onlangs een vlucht van Keulen naar Klagenfurt en verbaasde zich over de prijs van het ticket. „De heenvlucht kost 1 cent per persoon en terug vliegen we voor 2 cent”, schrijft hij. „Hoe zijn deze lage prijzen te verklaren?”

Prijsvechters zoals Ryanair verdienen nauwelijks aan de tickets. Toch maakt het bedrijf winst, bleek deze week nog uit nieuwe cijfers. Luchtvaartdeskundige en schrijver van het boek Luchtvaart 2009 Ruud Vos: „En al dat geld komt gewoon bij de consument vandaan.”

Ryanair is een meester in het verstoppen van kosten voor passagiers, legt Vos uit. Het niet hoeven huren van balies bespaart Ryanair jaarlijks 60 miljoen euro. En voor online inchecken betalen reizigers vijf euro. De luchtvaartmaatschappij vervoert per jaar 63 miljoen passagiers, dat levert dus 315 miljoen euro op. Vos: „En daar hoeft Ryanair helemaal niks voor te doen.”

Ook betaal je bij Ryanair voor overgewicht van je koffer, voor het vergeten van een instapkaart, voorrang in de rij en voor eten en drinken aan boord. En in februari zei topman Michael O’Leary nog tegen de BBC na te denken over een ‘muntjesgleuf’ op de toiletdeur. Naar de wc gaan moet 1 pond (1,10 euro) gaan kosten. Bang dat iemand geen geld bij zich heeft in het vliegtuig is O’Leary niet, zei hij destijds. „Ik denk dat er nog nooit iemand aan boord is geweest met minder dan een pond op zak.”

Ryanair verdient jaarlijks 540 miljoen euro aan ‘services’, waaronder ook hotelboekingen en taxi’s. Met dat geld worden de prijzen van tickets gedrukt, die volgens een Ryanair-woordvoerder deze winter met nog eens 20 procent omlaag gaan.

Een andere besparing werd ondervonden tijdens het schrijven van deze next question. Een telefoonnummer van persvoorlichting is pas te vinden na het uitpluizen van internetfora met discussies tussen bezorgde klanten. Vos verbaast het niks. „Wat denk je dat zo’n callcenter kost?”

Stijn Bronzwaer