Egel, Japanner en suïcidaal kind

Le hérisson. Regie: Mona Achache. Met: Josiane Balasko, Garance Le Guillermic, Togo Igawa. In: 5 bioscopen.***

Paloma, een vroegwijs meisje van elf, besluit om op de dag van haar twaalfde verjaardag een eind aan haar leven te maken. Ze heeft nog 165 dagen te gaan. Om iets na te laten, maakt ze met de camera van haar vader een film van het gezin waarin ze opgroeit: neurotische moeder, afwezige vader en ruziezoekende zus. Ze zijn van goede afkomst en wonen in een luxe complex met een aantal medebewoners en een conciërge.

Omdat haar familie haar emotioneel verwaarloost, sluit ze vriendschap met een nieuwe, intrigerende Japanse portiekgenoot en Renée Michel, de korzelige conciërge die haar vrije tijd vult met lezen, het liefst tragische liefdesverhalen zoals Tolstojs Anna Karenina. Le hérisson (de egel), de titel van de film, slaat op haar. Renée is stekelig van buiten, maar Paloma vermoedt daaronder een warme persoonlijkheid.

De vorm van Le hérisson is het sterkste punt van de film. Paloma’s videobeelden en voice-over worden afgewisseld met scènes die als het ware door een alwetende verteller worden gadegeslagen, zoals de ontluikende romance tussen Renée en Kakuro Ozu, de welgemanierde Japanner. Samen kijken ze naar een film van de Japanse cineast Yasujiro Ozu en eten ze sushi. Ook bevat de film twee leuke animatie-intermezzo’s die de op hol geslagen verbeelding van Paloma verbeelden. Le hérisson is dus een visueel rijke film en zit ook nog eens vol innemende, zij het wat weinig verrassende karakterschetsen.