Onrust rond ING raakt beursgang Delta Lloyd

Na 36 jaar keerde Delta Lloyd terug op de beurs. De verzekeraar krijgt toegang tot de kapitaalmarkt op het moment dat een aantal branchegenoten in de verkoop gaat.

Hij noemt het „Amsterdamse lef”. Topman Niek Hoek van Delta Lloyd vindt dat het moment van de beursgang wel past bij zijn bedrijf. „We zijn goed door de crisis gekomen en zijn nu de eerste die na de crisis naar de beurs gaan.”

Enige durf was ook wel nodig. De beursgang komt precies op tijd. Delta Lloyd (6.300 werknemers) krijgt nu toegang tot de financiële markten op het moment dat een aantal Nederlandse verzekeraars te koop staat. Maar risico’s zijn er ook. De aandelenkoersen mogen recent weer gestegen zijn, de onzekerheid over de financiële sector is nog altijd groot en de koersen van banken en verzekeraars staan onder druk.

Dit bleek vorige week al toen concurrent ING meldde dat ze zichzelf opbreekt in twee delen en de verzekeringspoot gaat afstoten. De koers van ING klapte in en trok andere financiële fondsen met zich mee. Dat zorgde voor onrust tijdens de voorbereidingen van de beursgang van Delta Lloyd. Jonathan Greenwood, hoofd financiële bedrijven in de Benelux voor RBS, de bank die de beursgang begeleidde, omschreef het zo: „Toen de beursgang in de zomer werd aangekondigd hadden we de wind in de zeilen, maar nog voordat het zover was moesten we de orkaan van de oranje leeuw doorstaan.”

De schok die de oranje leeuw ING veroorzaakte, was een van de redenen dat de uitgiftekoers van het aandeel Delta Lloyd met 16 euro aan de lage kant was. De bandbreedte waarbinnen de verzekeraar naar de beurs zou gaan, lag tussen de 15,50 en 19 euro per aandeel. Dat een aantal grote financiële instituten de komende maanden met aandelenemissies komt, speelde ook mee.

Maar het bedrijf heeft nu wat het al jarenlang graag wilde. Het is weer beursgenoteerd en moeder Aviva uit Groot-Brittannië staat op enige afstand. De Britten, die Delta Lloyd in 1973 overnamen, hebben na de beursgang nog altijd een meerderheidsbelang van circa 60 procent. Wanneer en of Aviva nog meer aandelen gaat verkopen, is niet bekend.

Delta Lloyd is geen onbekende op het Damrak. In 1969 ontstond bij het samengaan van Delta en Nedlloyd tot Delta Lloyd een beursgenoteerd bedrijf. Toen duurde de notering maar vier jaar: die eindigde weer nadat het Britse Commercial Union, het huidige Aviva, het bedrijf in 1973 kocht. In 2004 wilde het management weer terug. Onder de codenaam ‘Brandaris’, naar de vuurtoren op Terschelling, werd alles in gereedheid gebracht, maar moeder Aviva wilde er niet aan.

De codenaam voor de huidige beursgang was ‘fastnet’, de naamgever van de beroemde zeilrace in het zuiden van Groot-Brittannië. Dat de namen zijn gerelateerd aan zee en zeilen is geen toeval. Delta Llloyd sponsort ook een boot tijdens de Volvo Ocean Race om de wereld.

De gang naar de beurs maakt Delta Lloyd ook kwetsbaarder. Het krijgt te maken met beleggers die zich ook agressief op kunnen stellen of in paniek kunnen raken bij slecht nieuws. Financiële instellingen wereldwijd weten inmiddels waar dat toe kan leiden. De enorme koersdalingen van concerns als Fortis en ING zorgden ervoor dat overheden moesten ingrijpen in de vorm van een nationalisatie of staatssteun. Hoek denkt dat de onrust van vorig jaar de tijd rijp heeft gemaakt voor een aandeelhouder die degelijkheid en rust zoekt.

De toegang die Delta Lloyd, waartoe ook het merk OHRA behoort, nu krijgt tot de kapitaalmarkt, kan helpen bij uitbreidingen. Het bedrijf richt zich op de markt voor levens- en schadeverzekeringen en vermogensbeheer in Nederland en België, en juist in dit segment komen veel overnamekandidaten op de markt nu ING de verzekeringen afstoot en de staat de Nederlandse verzekeringstak van Fortis wil verkopen.

„Als een overname zich morgen zou aandienen, zou dat te vroeg zijn. Maar ik denk dat er nog veel verschuivingen zullen zijn in de sector”, zei Hoek vanmorgen. Hij sluit uitbreidingen niet uit. Maar: „er zal bij ons op de korte termijn geen sprake zijn van een grote overname, eerst moeten we Delta Lloyd neerzetten als een betrouwbaar aandeel."