NS stations knooppunt of geldmachine

De omgeving van het treinstation Amsterdam Sloterdijk gaat op de schop. De ‘verblijfskwaliteit’ wordt verbeterd en metro en bus krijgen onder het station hun overstap op de trein. Het project gaat €60 miljoen kosten. Gemeente Amsterdam, ProRail en de NS hebben er afspraken over gemaakt. Deze ‘mijlpaal’ zorgt voor ‘kwaliteitsverbetering’ van het stedelijk gebied, zegt

Station Amsterdam SloterdijkStation Amsterdam Sloterdijk

De omgeving van het treinstation Amsterdam Sloterdijk gaat op de schop. De ‘verblijfskwaliteit’ wordt verbeterd en metro en bus krijgen onder het station hun overstap op de trein. Het project gaat €60 miljoen kosten.

Gemeente Amsterdam, ProRail en de NS hebben er afspraken over gemaakt. Deze ‘mijlpaal’ zorgt voor ‘kwaliteitsverbetering’ van het stedelijk gebied, zegt de gemeente.

Reizigersvereniging Rover denkt dat niet de reiziger centraal staat maar ,,het economisch winstbejag om de ruimte te bebouwen, waardoor de grond meer geld oplevert”.

In de huidige situatie heeft de reiziger op het plein voor de ingang van het station een naadloze overstap op trein en metro zonder verkeer te hoeven kruisen en alle tram- en bushaltes liggen op korte afstand. In de nieuwe situatie liggen de tram- en bushaltes een etage lager tussen de kolommen van de metro- en treinsporen. Het zal duidelijk zijn dat dit vooral in de avonduren niet leidt tot een sociaal veilige omgeving. Ook is de overgang van trein en metro naar het busstation langer en kent een hoogteverschil.

Leiden Centraal is een soort modelstation van het reis-, overstap- en winkelknooppunt van de toekomst. Benieuwd hoe dat uitpakt als je zonder OV-chippas daar niet meer vrij bewegen kan. Michael van der Vlis van Rover over de ideale stationsvorming:

Minister Eurlings heeft een speciale werkgroep ingesteld ter bevordering van wat ‘ketenkwaliteit’ wordt genoemd: daar valt bijvoorbeeld de kwaliteit onder die de reiziger ervaart bij het overstappen van de ene soort OV naar de andere soort OV. Allerlei beleidsplannen van vervoerders en overheden staan bol van prachtige zinnen over het belang van de keten. Kennelijk is dat lippendienst: als er door NS Poort en de gemeente geld verdiend kan worden, offert men met gemak ketenkwaliteit op. Zestig miljoen euro gemeenschapsgeld om de reiziger te pesten.

Los van deze exploitatie- versus reizigersbelangen, mij valt als frequent treinreiziger op dat het wel heel lang duurt voordat het station Den Haag Centraal enigszins bewoonbaar wordt. De bestrating eromheen ligt al jaren open, de stationshal is een kale, onherbergzame vlakte zonder één bank. Kan er, in afwachting van de grandioze nieuwbouw misschien gewoon een terrasje in die hal komen, voor een kop koffie in afwachting van de volgende trein?