Twaalf uur kamermuziek verveelt nog geen seconde

Klassiek 75 jaar Vrienden. Kamermuziekmarathon door leden Kon. Concertgebouworkest. Gehoord: 31/10, Concertgebouw, A’dam. ****

De Vereniging Vrienden van het Concertgebouw en het Concertgebouworkest vierde dit weekend haar 75-jarige bestaan met een door de leden samengesteld ‘wensconcert’ op vrijdag, een kamermuziekmarathon op zaterdag en een kinderconcert op zondag. Om het feest te ondersteunen werd het Concertgebouw opgesierd met projecties op de voorgevel, ontworpen door studenten van de Academie Beeldende Vorming.

Tachtig leden van het 120 musici tellende Concertgebouworkest hadden zich spontaan aangemeld voor de kamermuziekmarathon, die met ruim dertig bekende en onbekende werken tussen twaalf uur ’s middags en twaalf uur ’s nachts geen seconde verveelde.

Het programma werd afgewisseld met zeven optredens door amateurs. De broers Martina Martínez II staken met hun ontwapenende natuurtalent ook de professionals naar de kroon: tenor Jorge, in het dagelijks leven ingenieur, zong met de allure van Caruso, in toom gehouden door het verfijnde pianospel van broer Harold.

Onder de bloedmuzikale leiding van concertmeester Liviu Prunaru werd Ravels Strijkkwartet in F meesterlijk uitgelijnd, terwijl muzikale speurneus en cellist Daniel Esser verraste met een expressief Pianotrio (1935) van de componerende schilder en dichter Georges Migot. Drie fagottisten leefden zich uit als muzikale clowns in virtuoze stukken van Weissenborn en het vioolduo Mijnders/Naselow bewees met een kinky ‘fantasy’ van Hindson dat ook musici van het Concertgebouworkest helemaal los kunnen gaan.

De ware romantici van het orkest bleken de altviolisten, die uit volle borst soleerden in Jacobs Suite voor 8 altviolen. Violist Tony Rous produceerde barokke dierenimitaties op topniveau, terwijl violiste Susanne Jaspers zich opwierp als geboren ‘Dvorak-specialiste’. Een nooit uitgevoerd strijkkwartet van Milhaud, werken van Ives en Pärt, een fluittrio van Van Gilse, Rossini’s spetterende Grand Duetto voor cello en contrabas; de feestelijke marathon maakte duidelijk waarom de meeste musici en muziekliefhebbers kamermuziek als het mooiste genre uit de muziekgeschiedenis beschouwen.