Violiste Lamsma maakt belofte waar

Klassiek Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Jaap van Zweden, m.m.v. Simone Lamsma, viool. Gehoord: 30/10, Vredenburg, Utrecht. Herhaling: 1/11,‘Zondagochtendconcert’ , Concertgebouw, Amsterdam. Ook: Radio 4 ****

Al een aantal jaren gold de Friese violiste Simone Lamsma (1985) in vioolkringen als misschien wel het grootste talent dat Nederland ooit heeft voortgebracht. Toch is Lamsma pas werkelijk ‘hot’ sinds Jaap van Zweden haar in september op tv in Zomergasten introduceerde als „een fenomenaal violiste met een gouden toekomst”.

Getuige de fenomenale uitvoering van het Eerste Vioolconcert van Sjostakovitsj, die Lamsma onder zijn leiding met kamermuziekachtige verfijning neerzette in Vredenburg Leidsche Rijn, gaat ze deze profetische woorden helemaal waarmaken. De meest opvallende kwaliteit van Lamsma is haar ongeëvenaarde violistische perfectie. Ze vormt zo’n organische eenheid met haar instrument, dat er nooit iets misgaat en haar viool in alle toonaarden zingt en resoneert.

Lamsma ‘kleurt’ de noten met bijzondere vingerzettingen en geraffineerd positiespel. Ze geeft haar glasheldere fraseringen een ziel met haar vloeiende streek. Daarmee brengt ze allerlei nuances aan, bijvoorbeeld door middel van een emotioneel gekleurd portato of juist een eindeloos uitgesponnen en sereen legato. De subtiele sfeertekening van Lamsma riep kippenvel op door de authenticiteit ervan.

De lichtvoetige dansende vertolking van het door Britten bewerkte Scherzo uit Mahlers Derde Symfonie en de gestroomlijnde elegantie waarmee de Zesde Symfonie van Vaughan Williams zich ontvouwde, maakten duidelijk dat Van Zweden en de musici van het Radio Filharmonisch Orkest elkaar moeiteloos kunnen volgen. Op 6 november opent Simone Lamsma de Klassieke Muziekweek in De Doelen in Rotterdam.