Monsterlijke mode

Aynouk Tan draagt:

Ooit reisde ontwerper Bas Kosters met tien vrienden (m/v) naar Parijs voor een modeshow in het Fondation Cartier – „een chique bedoening”, zoals hij het noemde. We droegen een onderbroek opgevuld met een sok, een plaksnor en een fluorgele trui. Die truien staken prachtig af tegen de enorme bruidssluier in de jardin van sieradenbastion Cartier.

Het was 2005, we traden op met Bas und sein verrücktes Musikantenstadle; zijn manier van mode presenteren. Terwijl we wild met onze heupen wiegden zongen we: „Two Teacups and a Frying Pan genau, genau, genauuu!” In Parijs werden we met evenveel gejoel ontvangen als eerder in Tilburg. Dat Bas zijn gezicht vol had gespeld met piercings en zo af en toe een joint opstak, kon de directeur van Cartier niet zoveel schelen. Bas maakte, hoezeer hij het ook op de hak nam, deel uit van het mode-establishment.

Vier jaar later is daar weinig aan veranderd. In de Bas Kosters Studio in het World Fashion Centre in Amsterdam schalt nog steeds de vogeltjesdans uit de speakers, terwijl hij geïnterviewd wordt door een keurig modetijdschrift. En in zijn modeshows gebruikt hij nog steeds liever een voluptueuze travestiet dan een mager model. Het is zijn liefdevolle protest tegen de heersende moraal in de modewereld.

Zijn studio zit bijna altijd vol met familie en vrienden. Bas werkt het liefst met mensen die dicht bij hem staan. Dus pas ik met plezier deze monsterjurk voor hem. Op de bijbehorende brutale klompen is het moeizaam lopen. Maar de dikke voering maakt de jurk uitermate geschikt voor een bij voorkeur chique bedoening in de herfst.

Aynouk Tan