Luxueus China ,,redt” de wereld

Een vrouw loopt langs een winkel van Louis Vuitton in Shanghai. (Foto AFP) Het is nieuws waar Europa op het ogenblik niet voor in de stemming is, maar de Aziatische media des te meer: Versace, het favoriete modehuis van Elton John en Jennifer Lopez, sluit alle winkels in Japan om fors uit te breiden in

Een vrouw loopt langs een winkel van Louis Vitton in Shanghai. (Foto AFP)
Een vrouw loopt langs een winkel van Louis Vuitton in Shanghai. (Foto AFP)

Het is nieuws waar Europa op het ogenblik niet voor in de stemming is, maar de Aziatische media des te meer: Versace, het favoriete modehuis van Elton John en Jennifer Lopez, sluit alle winkels in Japan om fors uit te breiden in China. Er zijn al twintig Versace-winkels in het Land van het Midden maar er komen er nog zeker tien bij voor het einde van 2010. Tokio huilde, Shanghai en omgeving lachte.

En niet alleen Versace draait de activiteiten in Japan terug om uit te breiden in China. Alle Europese, Amerikaanse en ook Japanse luxe-merken op het gebied van juwelen, horloges, kleren, tassen, cosmetica, autos en mobiele telefoons breiden uit in de 35 steden met meer dan acht miljoen inwoners. De Aziatische strategie van Versace draait vanaf nu alleen nog maar om China, en dat geldt ook voor Cartier, LVMH, Laurent Perrier en Ermenegildo Zegna. En niet te vergeten Apple dat vrijdagavond acht uur Beijing-tijd start met de verkoop van de eerste van mogelijk 150 miljoen 3G-iPhones.

Een Versace-model in Milaan. (Foto AFP)

Een Versace-model in Milaan. (Foto AFP)Een Versace-model in Milaan. (Foto AFP)

De Chinese rijken redden de wereld, noteerde een zakenkrant in Shanghai. Bijna correct, want bedoeld werd natuurlijk de werelden van de luxe-industrie (omzet in China zes miljard dollar) en de betere en duurdere auto’s. Of dat voor de modewereld werkelijk het geval is, moet nog blijken. Immers een jurkje van Versace is makkelijk na te maken en kost dan nauwelijks meer dan 15 euro of minder. Er wordt bij dat soort winkels waar niet aan prijsverlagingen wordt gedaan, laat staan aan onderhandelingen,ook verdacht veel gefotografeerd.

Maar voor de autowereld is China inderdaad de redding. China is Amerika voorbij gestreefd als grootste markt van de wereld. Duitse merken als BMW en Audi melden maand na maand verkoopstijgingen van 25 tot 45 procent, iets minder goed, maar nog steeds heel behoorlijk doen de Amerikanen het. En als straks Volvo in handen is van het Chinese Geely zijn de Zweden, of mischien accurater het merk, ook weer van een toekomst verzekerd.

In het Westerse brein staan de beelden gegrift van arm China, van tandeloze besjes die kromgebogen rijst oogsten en van oude mannen in slonzige Mao-pakken die op een straathoek eindeloos ouwehoeren, kaarten en roken. Of van slovende meisjes in westerse en Chinese fabrieken. Dat China bestaat natuurlijk nog steeds, maar er is ook in razend tempo een nieuw China ontstaan. Zeg maar het China van Plaza 66, een soort Bijenkorf maar dan alleen met topmerken aan de Nanjing Lu in Shanghai, waar fotograferen streng verboden is.

Een Versace-model in Milaan. (Foto AFP)

Gucci-winkel in Shanghai. (Foto AFP)Gucci-winkel in Shanghai. (Foto AFP)

Het is daar in Henglong, zoals Shanghainezen het paleis vol luxe dingetjes noemen, iedere avond, en zeker op zaterdag en zondag, eivol. Niet alleen de nieuwe rijken(overwegend jonger dan 45 jaar) komen zich hier vermaken met een Starbucks Grande Latte in de hand, maar ook kantoormeisjes die graag een maandsalaris over hebben voor een statusverhogende echte bloes of rok van Versace of voor een paar paarse sneakers.

Op vrijdag en zaterdag staan de Ferrari’s en Maserati’s uitgestald op het vloermarmer met daarom heen drommen jongens. Eens komt het er van zie je ze dromen, terwijl ze jaloers staren naar de jongen die met zijn vriendin aan zijn zijde een koopcontract tekent. Europa met aanhoudend somber nieuws over massaontslagen en falende banken is dan ver weg.