Garantie op ongewone en ongemakkelijke geluiden

cd Elektronisch ****

Warp20 (Chosen) + Warp20 (Recreated)

Popmuziek valt vaak te identificeren aan de hand van de platenmaatschappij. Van een band bij Motown of, in Nederland, bij Excelsior, weet je wat je kan en mag verwachten. In de elektronische muziek is het label Warp Records een garantie voor ongewone en ongemakkelijke geluiden – van knetterende tot satijnzachte en veelal syncopische beats, gewrongen uit drumcomputers en synthesizers. Daarmee is het al twintig jaar toonaangevend en dat wordt gevierd met twee fraaie dubbel-cd’s.

Op de dubbel-cd Warp20 (Chosen) staat een top tien, gekozen door fans (die massaal stemden), plus een keuze van veertien nummers door medeoprichter Steve Beckett. De cd’s tonen hoe belangrijk Warp is – in de beginjaren vooral als huis voor pioniers als LFO, Aphex Twin, Seefeel, Plaid, Squarepusher en Autechre.

Het experiment staat centraal in de Warp-wereld, maar deze collectie laat ook horen hoeveel rek dat uitgangspunt toelaat. Het ene uiterste is ‘Gantz Graf’ van Autreche, een woest piepende elektronische plaag van vier minuten, die wel polemisch bedoeld moet zijn – om ‘andersdenkenden’ in de gordijnen te jagen. Maar de etherische rock van Grizzlybear en de electro met soul van Jamie Lidell hebben net zo goed een plek gekregen.

Een recent nummer is het vervoerende ‘Atlas’ van Battles, een van de spannendste singles van 2007, en een indringend en deinend trommelfeest, met gekke stemmetjes en een gitaar als een startende brommer, die mee de maat slaat. Elektronica is bij Battles van minder belang dan een experimentele instelling. In hun clip op YouTube zie je vijf jongens bezeten rammen op hun instrumenten.

Warp (Weird and Radical Projects) is ook pop, wil dat zeggen. Dat lijkt van de laatste jaren, maar het is ook te horen in het tien jaar oude ‘Windowlicker’ van Aphex, de nummer 1 van de fans: voortdurend botsen kort opgeknipte stukjes muziek op elkaar, wat ontwrichtend werkt, maar een kalme drumslag en aangehouden ahs en ohs vormen een behaaglijk tegenwicht.

Windowlicker is een uitstapje in het oeuvre van Aphex Twin. Ter correctie selecteert Beckett het compromisloze ‘Bucephalus Bouncing Ball’, waarin het lijkt of Richard D. James (de man achter de knoppen) metaal ritmisch laat knarsen en trillen.

Voor meer dan een terugblik is er de dubbel-cd Warp20 (Recreated), waarop 22 acts nummers van elkaar en andere huisgenoten overhoop halen. Soms respectvol, soms raak, zoals Tim Exile die ‘A Little Bit More’ van Jamie Lidell van veeggeluiden en diepe bassen voorziet.

Ron Rijghard