Converseren of recenseren

Over boekrecensies wordt niet meer gepraat, zegt Amy Hertz, uitgeefster bij Penguin maar ook de nieuwe chef van de boekensectie van internetkrant The Huffington Post. ‘Boekrecensies zijn conversatie-stoppers en in deze tijd zijn mensen op zoek naar conversatie-starters. Vandaar dat recensiebijlages in kranten bij bosjes sneuvelen.’ Het boekendeel van HuffPost bevat dan ook alleen maar kreten. Omdat Hertz intussen dondersgoed weet dat echte boekenliefhebbers geen recensies lezen om gespreksstof te vergaren, maar om door onafhankelijke critici te worden geïnformeerd, heeft zij contact gezocht met The New York Review of Books. De bedoeling is dat de HuffPost een selectie van de diepgravende NYRB-recensies integraal gaat opnemen en voor de overige doorlinkt naar de site van het tweewekelijkse recensiemagazine.

Robert Silvers, sinds de oprichting in 1963 hoofdredacteur van de New York Review of Books is enthousiast, ook al is de deal nog niet rond. ‘Het is fantastisch om het grote, gevarieerde Huffington Post-publiek te bereiken. Zelfs als onze artikelen alleen maar worden genoemd, is dat positief.’’

Positief is het ook voor de toekomst van de literaire kritiek omdat er ook online wel degelijk vraag blijkt naar lange recensies. Probleem is alleen wie de auteurs ervan betaalt. In Nederland linken alle recensiesites, zoals Recensieweb, deReactor en de site van Athenaeum Boekhandel naar onder andere nrcboeken.nl. Gratis bevoorrading dus; maar die houdt op als kranten geen content kunnen leveren omdat boekenbijlages sneuvelen.

Athenaeum is alvast maar een eigen recensenten-netwerk begonnen. Iedere dag leveren door de boekhandel ingehuurde critici online-recensies. En of dat nu conversation pieces zijn of niet, ze stimuleren de boekenverkoop, waardoor de recensenten kunnen worden betaald. Hoog tijd dat krantenuitgevers eens een ‘verdienmodel’ bedenken dat de onafhankelijke literaire kritiek veilig stelt.