Sfeervolle paranoia in sombere Hollandse duinen

Terug naar de kust

*** Regie: Will Koopman. Met: Linda de Mol, Ariana Schluter, Daan Schuurmans. In: 83 bioscopen.

Zo’n onheilspellend huis in de duinen, hartje Hollandse winter. Binnen schemert het de hele dag, buiten giert de wind en krijsen de meeuwen. Eén blik volstaat: spookhuis, wegwezen. Maar uiteraard marcheert de heldin monter de muil van het gevaar binnen. Dat eist het genre nu eenmaal.

Met de atmosfeer zit het wel goed in Terug naar de kust, een thriller naar de gelijknamige bestseller van Saskia Noort. Van het boek werden 400.000 exemplaren verkocht, weinig kijkers zal de ontknoping dus echt verrassen. De intrige draait om twee zusjes: Maria (Linda de Mol), een zangeres die het gemaakt heeft in de grote stad, en assepoester Ans (Ariana Schluter) die in het familiehuis achterbleef om voor de invalide vader te zorgen.

Als Maria’s relatie met slapjanus Geert (Daan Schuurmans) op de klippen loopt, wordt ze geterroriseerd door een stalker. De politie staat machteloos, dus vlucht Maria met haar kinderen naar de duinen. Naar zus Ans, met wie ze weinig contact heeft.

Terug naar de kust is zo’n paranoïde thriller waarin iemand de hoofdpersoon stap voor stap isoleert – of wordt ze gek? De Mol en Schluter spelen de rivaliteit tussen twee zussen prima uit, goed genoeg om de clichés en gebreken tijdelijk toe te dekken. Zo worden de verplichte ‘red herrings’, of dwaalsporen, nogal onhandig uitgeserveerd en daagt bij Maria het besef wie haar treitert wel erg traag.

Toch blijft het best spannend dankzij het soepele vertelritme met goed getimede flashbacks en bekwaam acteren – Pierre Bokma als zuinige rechercheur die voortdurend zijn lippen invet. In de Scandinavische landen maken ze modale thrillers als Terug naar de kust weliswaar bij bosjes, in Nederland zijn ze relatief zeldzaam.

Coen van Zwol