'Evenementloper' zorgt voor groei lopersmarkt

De georganiseerde loopevenementen in Nederland zorgen ervoor dat de populariteit van het hardlopen blijft groeien. Deelnemers geven aan de evenementen een zeer hoge waardering, blijkt uit een onderzoek dat gisteren op Olympisch Trainings Centrum Papendal werd gepresenteerd door de wetenschappers Maarten van Bottenburg en Paul Hover.

In opdracht van het Platform Loopsportevenementen, waarin de Atletiekunie en tien grote loopevenementen in Nederland vertegenwoordigd zijn, deden het Mulier Instituut en de Universiteit van Utrecht onderzoek naar de succesfactoren van de loopevenementen op grond van motivatie, beleving en waardering onder de deelnemers.

Aan het onderzoek werkten 54.778 lopers mee, die de Nederlandse loopevenementen een gemiddeld waarderingscijfer van 8,4 toekenden. ‘Evenementlopers’ keren – op basis van sfeer en entourage – ook vaak terug. De minst gewaardeerde aspecten bij de loopevenementen zijn de sanitaire voorzieningen (toiletten, douches) en de drukte op het parkoers.

De onderzoekers constateren dat de tweede loopgolf – begonnen eind jaren negentig – vandaag de dag nog steeds doorzet. In 2007 deed 18 procent van de Nederlandse bevolking van 6 jaar en ouder aan hardlopen, trimmen of joggen. De ‘evenementloper’ speelt daarin een belangrijke rol. Van die groep is bijna zes op de tien een autochtone man of vrouw in de leeftijd van 30 tot 55 jaar. Uit het onderzoek blijkt verder dat de helft van die hardlopers doorgaans alleen traint, bijna eenvijfde deel uitmaakt van een informeel trainingsgroepje en slechts een kwart lid is van een atletiekvereniging.

Ruim eenderde van de evenementlopers is wel geïnteresseerd in een lidmaatschap van een atletiekclub, waarbij individuele begeleiding door professionals de meest gevraagde dienst is. Volgens de onderzoekers ligt daar ook de uitdaging voor de Atletiekunie. De ervaring leert dat de evenementlopers een lastig te binden groep zijn. (ANP)