DSB-klanten klagen over harde aanpak incassobedrijven

WOGNUM. DSB-klanten met een betalingsachterstand worden nog steeds onder grote druk gezet door incassobedrijven om hun schuld terug te betalen, hoewel de bank failliet is en de dagelijkse leiding nu in handen is van curatoren. De bureaus blijven de mensen met beslaglegging en rechtszaken achtervolgen. Dat stelt de Stichting Platform Aandelen Lease (PAL) op basis van informatie van klanten van de bank. De stichting, eerder vertegenwoordiger van gedupeerden van aandelenleaseproducten, noemt de incassobureaus ”zeer intimiderend” en zegt dat er bij klanten ”grote verwarring en onzekerheid” heerst. Ook het Steunfonds Probleemhypotheken zegt tientallen verontruste telefoontjes te hebben ontvangen over de aanhoudende harde incassopraktijken. Vertegenwoordiger Jelle Hendrickx wil hierover op korte termijn met de curatoren gaan praten. Een woordvoerder van de curatoren bevestigt dat de incasso gewoon doorgaat. ”Een faillissement heeft geen enkele invloed op de verplichtingen die mensen zijn aangegaan. Als er klachten zijn over de incasso, kunnen mensen deze aan de curatoren uiten via een e-mail. Maar wij gaan ervan uit dat de incasso niet harder of zachter is geworden, maar gewoon normaal.”