Winst bij TomTom halveert na daling prijzen

Navigatiefabrikant TomTom heeft in het afgelopen jaar de gemiddelde verkoopprijs van zijn losse navigatieapparaten laten dalen tot onder de psychologische grens van 100 euro. In hetzelfde kwartaal van 2008 kostte een TomTom gemiddeld 136 euro, een jaar daarvoor was het nog 184 euro.

Door de prijsverlaging wist TomTom de afzet van personal navigation devices of PND’s op peil te houden (2,58 miljoen stuks, tegenover 2,52 miljoen in het jaar ervoor). Het bedrijf maakte 31 miljoen euro winst, de helft minder dan vorig jaar. De omzet daalde in het derde kwartaal met 15 procent tot 365 miljoen euro.

TomTom heeft te maken met lastige marktomstandigheden, met name in de Verenigde Staten is de concurrentie sterk. Daar blijft het Nederlandse bedrijf steken op een marktaandeel van 18 procent. In Europa is TomTom marktleider met 44 procent aandeel.

Tegelijkertijd probeert het bedrijf zijn draagvlak te vergroten door niet alleen losse gadgets te verkopen. Topman Harold Goddijn is in een reactie op de cijfers blij dat TomTom nu een groter deel van zijn omzet haalt uit nieuwe diensten. „We zijn onze basis aan het verbreden. 30 procent van onze omzet komt nu uit andere activiteiten dan losse navigatieapparatuur. Dat was vorig jaar nog 20 procent.” Het gaat daarbij om de betaalde verkeersinformatiedienst HD Traffic, maar ook om nieuwe inbouwapparatuur in auto’s.

Naar verwachting trekt de gemiddelde verkoopprijs van TomTom weer wat aan in december, traditioneel is dat de tijd waarin er meer en duurdere navigatieapparaten verkocht worden. TomTom heeft zijn hoop gevestigd op de applicatie die het bedrijf ontwikkelde voor de iPhone, de smartphone van Apple. TomTom verkocht sinds augustus 80.000 iPhone-downloads. Volgens een analistenrapport van SNS Securities is dat een hoopgevend cijfer. Er werden in hetzelfde kwartaal 7,4 miljoen iPhones verkocht.

De iPhone-applicatie duwt de gemiddelde verkoopprijs wel weer omhoog: TomTom vraagt 70 euro voor alleen de software en rekent nog eens 100 euro voor de houder in de auto. Ter vergelijking: de goedkoopste TomTom Start, met dezelfde kaart, kost 129 euro. Daarnaast breidt TomTom zijn aanbod uit met een inbouwapparaat dat de plek van de autoradio inneemt. Het bedrijf durft nog geen omzetschatting af te geven voor het volgende kwartaal.