Vooral de zakelijke tak van KPN staat onder druk

KPN houdt zijn winst op peil, maar het telecom- en ICT-bedrijf zag het afgelopen kwartaal opnieuw de omzet teruglopen op de zakelijke markt. Die heeft het meest te lijden onder de economische crisis. 

Gisteren maakte KPN de resultaten van het derde kwartaal bekend, die volgens KPN-topman Ad Scheepbouwer „een enorme tik in de omzet” lieten zien. Over de gehele linie verdiende het bedrijf 5,1 procent minder dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar: 3,3 miljard euro. In 2009 en 2010 denkt het telecombedrijf een jaaromzet van 13,6 tot 13,8 miljard euro te realiseren.

Terwijl de consumentenmarkt vorig kwartaal weinig verandering liet zien, geven zakelijke KPN-klanten beduidend minder uit. De reden: er wordt minder gereisd, de internationale beltarieven zijn gedaald en bedrijven schroeven onder druk van de crisis hun ICT-budgetten terug. 

Zakelijke bellers (goed voor 602 miljoen kwartaalomzet) gaven 5,6 procent minder uit en de omzet van IT-dochter Getronics (485 miljoen) daalde met 9 procent. Het onderdeel van KPN dat verbindingen verzorgt voor andere partijen (844 miljoen) kromp met 10 procent. De grootste daler (min 20 procent) was iBasis, het Amerikaanse bedrijf waar KPN een meerderheidsaandeel in heeft.

KPN probeert tijdens de economische crisis de kosten te beheersen en marktaandeel te behouden. „Wat dat betreft is het een goed kwartaal geweest”, aldus Ad Scheepbouwer. Het bedrijfsresultaat steeg met 4,4 procent. KPN bespaarde geld door versneld te schrappen in het personeelsbestand.

Geplande reorganisaties, onder meer van het zakelijke segment, worden naar voren gehaald. In het derde kwartaal verdwenen 250 vaste en 300 tijdelijke banen. Daarnaast sneed KPN in de kosten bij Getronics, waar dit jaar 1.400 banen verdwenen.