Reclamestunt Tele2 valt slecht

Met reclame werf je doorgaans klanten. Maar Tele2 laat in Letland zien dat het ook anders kan. Een spectaculaire reclamestunt rond een mysterieuze meteoor heeft tot woedende reacties geleid.

Het begon zondag. Op internet verschenen filmpjes van een meteoorinslag in het grensgebied tussen Letland en Estland. Al snel werd bij het plaatsje Mazsalace een grote krater ontdekt, die nog smeulde. De volgende dag sloten Letse soldaten en politieagenten het gebied af, tientallen wetenschappers gingen op onderzoek uit, het land, ja de wereld hield de adem in. Maar al snel bleek de krater mensenwerk: er waren duidelijk scheppen gebruikt.

Gisteren kwam de aap de mouw: het 3 meter diepe gat, met een diameter van 20 meter, blijkt gegraven door Tele2 en is onderdeel van een reclamecampagne. Het rookeffect was met chemicaliën gecreëerd, de vermeende inslag werd door het telefoonbedrijf zelf gefilmd en op internet verspreid. Het wilde naar eigen zeggen voor wat afleiding zorgen in het door de crisis geteisterde Letland, waar de economie na jaren van spectaculaire groei nu met tientallen procenten krimpt. „Wij wilden de mensen simpelweg inspireren”, zei een Letse pr-manager van Tele2.

Maar de Letse regering is woedend. De hele legeroperatie rondom de krater heeft volgens conservatieve schattingen zo’n 20.000 euro gekost. Het Letse ministerie van Binnenlandse Zaken, dat zaken doet met Tele2, maakte bekend op een ander telefoonbedrijf te zullen overstappen. „Het ministerie weigert een bedrijf vooruit te helpen dat reclame over onze rug probeert te maken”, aldus minister Linda Murniece, die spreekt van een „cynische aanfluiting”. Tele2, uit Zweden, claimt zelf dat de stunt overwegend positief is ontvangen.