In de strijd om het bestaan jaagt geld de mens voort

Theater***

Interest van Rob de Graaf door Keesen&Co.

Tournee t/m 31/1.

Met haar minnaar Boy heeft de steenrijke weduwe voor de paasdagen een Zwitsers chalet afgehuurd. Het lijkt een mooi, liefderijk idee haar dochter Tzara, haar vriendin en haar zoon uit te nodigen. Niets dan goede bedoelingen. Totdat langzaam maar zeker de waarheden boven komen. Mama heeft zojuist het geld geïnvesteerd in een virtueel bedrijf van haar nieuwe vriend, Vintage Online. Daarmee valt de toekomstdroom van de jonge dochter in duigen; ze kan nu niet haar droomhuis met kunststudio kopen. Moeder staat niet garant.

Toneelauteur Rob de Graaf schreef met Interest een verrassende nieuwe well-made play, poëtisch en filosofisch van toon, bij vlagen genadeloos en satirisch. Hij verbindt geld met familie-emoties. De dochter voelt zich door haar moeder afgewezen, terwijl ze oud genoeg is op eigen benen te staan. De generatiekloof, de vermeende kunstzinnigheid en met kapitaal geïnjecteerde liefde: in de strijd om het bestaan jaagt geld de mens voort. Interest gaat niet direct over de kredietcrisis. Wel is het scherp gezien van De Graaf dat Vintage Online de hedendaagse bankwereld met zijn spookgeld symboliseert.

Regisseur Willibrord Keesen van het Arnhemse gezelschap Keesen&Co volgt De Graaf nauwgezet in de uitbeelding van de vijf getourmenteerde personages.

Monique Kuijpers speelt de moeder met overrompelende inzet. Ze wendt elke theatrale stijlfiguur aan die bestaat, van ingetogenheid tot hysterie. Prachtig laat ze zien dat ze voor haar eigen leven kiest.

Dochter Tzara, genadeloos fel gespeeld door Mariana Aparicio Torres, symboliseert een generatie die is opgevoed in rijkdom en afwijzing niet kan verdragen. Zij koestert een hautaine afkeer van materiële zaken, totdat ze zelf geld nodig heeft. Haar broer, een bezwerend-kalme vertolking door Joeri Vos, verdient zijn schone geld met ecologisch verantwoorde reizen. De geliefde van Tzara, die sculpturen maakt van wol en piepschuim, slaat met verbijstering de strijd gade.

Ondanks het knappe spel kent Interest een bezwaar: de beweegredenen zijn, zeker naar het eind toe, te hevig aangezet. De drijfveren van de personages komen helemaal bloot te liggen, en dat ontneemt het geheim van het stuk. Stiltes en meer ingekeerd spel hadden deze satire over geld nóg onthutsender gemaakt.

Kester Freriks