De verbindingen zijn veel waardevoller dan de inhoud

Het gaat niet om de inhoud, maar om de verbindingen die de inhoud bij de kijkers bezorgen. Dat is een pijnlijke constatering voor mediatycoons die dromen van imperiale macht. Inhoud is misschien sexy – het is bijvoorbeeld de drijvende kracht achter transacties als de mogelijke overname door Comcast van NBC Universal. Maar een blik op de marktwaarden toont aan dat de datadiensten – de verbinding – waardevoller zijn dan de inhoud.

De consument heeft altijd meer over gehad voor het met elkaar verbonden zijn dan voor entertainment. Neem de radio. Het uitzenden van muziek is sinds de jaren dertig een grote bedrijfstak. Het gebruik van radiotechnologie in mobiele telefoons is van veel recentere datum. Toch bedraagt de totale omzet van de Amerikaanse mobiele netwerken nu 150 miljard dollar per jaar – tien maal zo veel als de omzet van alle radiostations, aldus Andrew Odlyzko, hoogleraar aan de Universiteit van Minnesota en voormalig onderzoeker van Bell Labs.

En de gezamenlijke marktwaarde van de vijf grootste Amerikaanse producenten van inhoud - Walt Disney, Time Warner, News Corp, Viacom en CBS – is 148 miljard dollar. Dat is 1 miljard dollar minder dan de marktwaarde van alleen al AT&T.

Veruit de meest winstgevende dienst voor mobiele telefonieaanbieders is sms. De aanbieders krijgen ongeveer duizend dollar voor het verzenden van één megabit aan gegevens. Het bedrag dat zij krijgen voor het verzenden van dezelfde hoeveelheid video is ongeveer 1 cent per megabit. Een bericht als “haal aub 2% melk” is voor een gebruiker waardevoller dan een bioscoopfilm uit Hollywood op een minischerm. Bovendien vergen films veel hogere productiewaarden dan boodschappenbriefjes.

Nu bedreigt de technologie zowel Hollywood als de aanbieders. Om te beginnen worden digitale films makkelijk illegaal verspreid, terwijl het gratis internetbellen de inkomsten van de telefoonmaatschappijen onder druk zet. Toch lijkt het historisch patroon hetzelfde te zijn. Facebook-pagina’s zijn bij lange na niet zo ‘catchy’ als de films en tv-programma’s op een entertainmentsite als het Amerikaanse Hulu.com. Toch lijkt de waarde van Facebook hoger te zijn, want de firma heeft nu een positieve kasstroom en groeit snel. Hulu verliest bakken met geld en probeert nog steeds een manier te vinden om mensen voor de inhoud te laten betalen.

De inhoud is uiteraard nog steeds van belang als het gaat om het trekken van aandacht en uitnodigingen voor feestjes. Het is nu eenmaal interessanter een mediatycoon te zijn dan een website te runnen voor sociale netwerken. Zolang dat het geval is, zullen de bazen van de verbindingen en infrastructuren veel te dure overnames blijven doen, met als rechtvaardiging dat het draait om de inhoud .

Robert Cyran

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen:www.breakingviews.com