Laat ING niet in haar hempie staan

Drie weken geleden kreeg het Nederlandse voetbalelftal een nieuwe hoofdsponsor. Nationale Nederlanden haakte na jarenlange trouwe financiering af. De nieuwe sponsor heet: ING. Maar dan de bank en niet meer de verzekeraar. Tot 2018.

Het was met terugwerkende kracht een inkijkje in waar ING op dat moment blijkbaar al toe had besloten: opsplitsen. Maar niemand pikte het op. ING wilde het lopende contract met de KNVB behouden. Dus moest het losgekoppeld worden van Nationale Nederlanden dat de Oranjehelden jarenlang heeft gesponsord. De verzekeraar staat sinds gisteren in de etalage.

ING Bank wilde het sponsorcontract zelf houden. Het logo van de Oranje Leeuw, dat bij de bank hoort, past ook beter bij de voetballers. Bovendien, sinds ING besloot om de Postbank als merk op te doeken, kan het nog wel wat goodwill voor zijn bank gebruiken in Nederland.

Zeker nu er weer een nieuwe consumentenbank bijkomt die met een schone lei kan beginnen. Die zal bestaan uit een deel van de bankactiviteiten van ING: de hypotheekactiviteiten van Nationale Nederlanden, Westland Utrecht Hypotheekbank en consumentenkredieten van ING Bank zelf. Samen goed voor 200.000 hypotheekcontracten, 320.000 consumentenleningen, 500.000 spaarrekeningen, 76.000 effectencontracten en een balanstotaal van 37 miljard euro.

Dat is aanzienlijk hoger dan het balanstotaal van de vorige week gefailleerde DSB Bank. Met 7,8 miljard euro was dat een kleintje. Voor een koper is de ING-afsplitsing (goed voor een marktaandeel van 6 procent) een leuke beginnetje voor de Nederlandse markt. Aangezien andere grote Nederlandse banken door de staatssteun die ze hebben ontvangen (ABN Amro, SNS Reaal, Fortis) of vanwege een te groot marktaandeel op spaar- en hypotheekmarkt (Rabobank) niet mogen uitbreiden, is de kans groot dat een buitenlander zijn intrede kan maken.

Voor zo’n nieuwe speler is er bovendien nog de portefeuille aan hypotheken, spaargelden en consumptieve kredieten van DSB. De curatoren van DSB Bank zullen er graag vanaf willen. Toevallig heeft ook die bank ervaring met het sponsoren van voetbal. En het shirtje van landskampioen AZ is nog leeg. Waarom geen koppelverkoop?

Net als AZ moet ook de marathon van New York, die zondag wordt gelopen, wellicht op zoek naar een nieuwe sponsor. ING trekt zich terug uit de VS. Daar was ING als verzekeraar actief en met internetspaarbank ING Direct. Ook dat onderdeel wordt daar verkocht. Maar rennen en een bank, dat was in de crisis ook niet meer zo’n fijne combinatie.

Daan van lent