Houders deposito DSB: geef geld terug

Klanten van DSB Bank die een achtergesteld deposito bij de failliete instelling hebben, moeten een deel van hun geld terugkrijgen. Dit stelt de belangenorganisatie Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO).

De organisatie heeft De Nederlandsche Bank gevraagd of zij het eens is met de stelling dat de achtergestelde deposito’s vallen onder het compensatiestelsel voor beleggers. Later deze week verwacht SMCO een reactie van de toezichthouder.

Volgens SMCO is een achtergesteld deposito namelijk niets anders dan een beleggingsproduct van DSB. De bank uit Wognum zou niet hebben voldaan aan de zorgplicht die bij zo’n product hoort. Ook heeft de bank geen risicoprofiel gemaakt van de klanten die een deposito aanschaften.

DSB Bank kwam begin deze maand in problemen omdat spaarders geld weghaalden. De val van de bank ging snel. Op 12 oktober werd DSB onder curatele geplaatst, een week later werd die failliet verklaard.

Een klant die zijn geld op een achtergesteld deposito zet, krijgt een veel hogere rente, maar kan een bepaalde tijd niet aan zijn geld komen en valt ook niet onder het depositogarantiestelsel als de bank omvalt. Gewone spaarrekeningen en betaalrekeningen vallen hier wel onder. De houders daarvan krijgen hun geld terug, tot een maximum van 100.000 euro. Bij DSB waren volgens SMCO ongeveer 4.000 achtergestelde depositorekeningen. Volgens SMCO kunnen deze klanten 20.000 euro per persoon terugclaimen, wat rond de 80 miljoen euro zou gaan kosten. Als de centrale bank het eens is met SMCO gaat de organisatie contact opnemen met de curatoren van DSB. Als de toezichthouder het oneens is met SMCO zal de organisatie waarschijnlijk bezwaar aantekenen.