Bedrijven snijden in bonus en mobieltje

AMSTERDAM. Verreweg de meeste bedrijven, bijna eenderde, gaan het budget voor bonussen voor volgend jaar verlagen. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van opleidingsinstituut Van Harte & Lingsma. Uit het onderzoek blijkt verder dat eentiende van de ruim zeshonderd ondervraagde leidinggevenden als eerste in het budget voor de winstdeling snijdt en evenzoveel in het budget voor de auto van de zaak. Daarna volgt het zakelijke mobieltje met 4,6 procent. In de opleidingsbudgetten wordt maar door 4,3 procent van de ondervraagden als eerste gesneden. Bijna 60 procent houdt het budget voor opleidingen en cursussen voor 2010 in stand. Van de ondervraagden schroeft 5,7 procent het opleidingsbudget nog verder op. Ruim 20 procent van de leidinggevenden gaf aan helemaal niet te gaan snijden in de arbeidsvoorwaarden. Oktober is traditioneel de maand waarin bedrijven de budgetten voor arbeidsvoorwaarden voor volgend jaar vaststellen. Daarbij wordt gekeken hoeveel volgend jaar uitgegeven mag worden aan bijvoorbeeld kinderopvang, reiskostenvergoedingen, bonussen en winstdelingen.