Mandela-musical zonder sterke melodieën

Musical ***

Amandla! Mandela

door Bos Theaterproducties Tournee t/m 31/3.

Een musical over Nelson Mandela roept meteen de vraag op: waar te stoppen? De makers van Amandla! Mandela, een productie van nieuw Nederlands fabricaat, kozen voor de eerste vrije verkiezingen in Zuid-Afrika, die de held in 1994 tot president zouden maken. De euforie dus. Die vormt immers een heel wat betere finale dan wat daarna volgde – toen Zuid-Afrika langzaam maar zeker een gewoon land met min of meer gewone problemen ging worden. Wel zien we nog even de breuk met zijn vrouw Winnie, al komt die tamelijk onverhoeds en wordt die nogal cryptisch verklaard: omdat haar lijfwacht geweld gebruikte.

Voor het zo ver is, werkt Amandla! Mandela chronologisch de biografie door. Als schrijver en regisseur heeft Koen van Dijk de episoden beknopt samengevat zonder wilde sprongen te maken. Dat werkt ook wel een beetje tegen deze musical: we worden niet overrompeld met onverwachte dwarsverbanden, intrigerende fantasietaferelen of een verrassende nieuwe visie op het fenomeen.

In muzikaal opzicht biedt deze musical een combinatie van Afrikaanse ritmes en de door Frank Uyttebroeck gecomponeerde nummers van westerse snit. Maar van een symbiose, zoals op het Graceland-album van Paul Simon, is geen sprake. En de nieuwe muziek is nogal non-descript uitgevallen. Sterke melodieën ontbreken. Amandla! Mandela is zodoende een gedempte musical. Stijlvol, maar soms ook wat vlak.