Amazon is geen sexy it-bedrijf maar heeft lonkende winstcijfers

De koersprestaties van Amazon zijn een soort blijk van verdienste geworden. Sceptici hebben het bedrijf steevast afgedaan als een ordinaire detailshandelsfirma, vermomd als hightech-outfit. Maar Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een prachtig resultaat geboekt, waardoor zijn beurskoers met 27 procent is gestegen naar het hoogste niveau ooit. Nu andere voormalige lievelingen uit de technologiesector worden verhandeld op een fractie van hun koersrecords heeft de kritiek onderhand veel weg van een compliment.

Uiteraard mag je de vaardigheden van het concern op het gebied van onderzoek en ontwikkeling niet onderschatten. Het product van Amazon dat het best wordt verkocht is de Kindle, zijn nieuwe e-bookreader. En de firma blijft investeren in zaken als webdiensten aan andere bedrijven.

Maar het succes van Amazon heeft meer te maken met het vermogen van het bedrijf om informatietechnologie in te zetten als middel om een heel ander doel te bereiken. Dat doel is het verschepen van zo veel mogelijk goederen door zijn distributienetwerk, waarin het concern hevig heeft geïnvesteerd. Op bepaalde algoritmen gebaseerde aanbevelingen hebben bijvoorbeeld geleid tot meer bestellingen per gebruiker. Het aanbieden van zijn site en logistieke kennis aan derden heeft de omzet ook geen windeieren gelegd, evenals de aanhoudende stijging van het aantal verkochte goederen.

Het succes van Amazon komt naar voren in de cijfers. De omzetgroei van 27 procent dit kwartaal was niet het gevolg van een winstdaling – in feite is de winstmarge zelfs gestegen. Er is weinig reden om te veronderstellen dat aan deze ontwikkeling binnenkort een einde zal komen. Beleggers hebben al een voorschot genomen op een aanzienlijke groei, nu het aandeel wordt verhandeld op een niveau van 54 maal de geschatte winst over 2010.

Het online verkopen van boeken, elektronica en golfattributen heeft nooit een sexy uitstraling gehad, vandaar de ‘weerzin’ tegen Amazon. Maar voorheen gewilde it-sectoren als databases, netwerkopslag en routers zijn ook niet meer zo bijzonder. Een ding zal echter altijd populair blijven: het verwezenlijken van sterke winststijgingen .

Robert Cyran

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen:www.breakingviews.com