Realitykind

Verbazingwekkend is dat de kleine Falcon niet echt door zijn ouders aan die ballon werd gehangen.

FT. COLLINS, CO - OCTOBER 15: Falcon Henne (C), 6, is shown outside his home October 15, 2009 in Ft. Collins, Colorado. Falcon was found hiding in the attic of his family home after his siblings had erroneously reported that he was riding aboard an experimental balloon built by his father. Media helicopters, military aircraft and the FAA all assisted in tracking down the wayward balloon, which landed in a field in Weld County, Colorado. John Moore/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY == AFP

We keken naar de op drift geraakte heliumballon waarin een jongetje zou zitten. Zagen de zesjarige Falcon Heene uit Colorado later toegeven dat alles „voor de show” was bedacht. En hoe hij toen nerveus begon te braken voor de televisiecamera’s.

De ballonvlucht is hier uitvoerig becommentarieerd, voornamelijk als dieptepunt in de geschiedenis van realitytelevisie. De ouders, Richard en Mayumi Heene, presenteren zich handig als een excentriek stel, dat met drie zonen op tornado’s jaagt en gelooft van buitenaardse wezens af te stammen. Zij begrijpen dat je tegenwoordig niet echt, maar extreem moet zijn voor een kans op tv. Zo haalden ze al twee keer het realityprogramma Wife Swap. En dat smaakte naar meer.

Het moest lijken alsof Falcon in de ballon zat. Zijn vader, onthulde Gawker, had ABC een voorstel gedaan voor een realityserie over zijn gezin. De zogenaamde ballonvlucht van Falcon was bedoeld als pr-stunt om ABC over te halen en zou drie uur live televisie opleveren. De gedroomde pilotaflevering.

Men spreekt er nog steeds schande van. Maar eigenlijk is het verbazingwekkender dat de kleine Falcon niet echt door zijn ouders in een mandje aan die ballon is gehangen. De stunt van de familie Heene is namelijk al een stuk vanzelfsprekender als je in ogenschouw neemt wat hier tegenwoordig aanvaardbaar gebruik van kinderen is.

Een paar jaar geleden begonnen de roddelbladen hele covers in te ruimen voor de kinderen van beroemdheden. En dan niet de bekende foto’s van de ster met haar pasgeboren baby, maar alleen het kind. De kinderen van de toen losgeslagen zangeres Britney Spears waren de eersten. Daarna volgde Suri Cruise, de peuter van Tom Cruise en Katie Holmes.

Op een volledige cover US Weekly:

OPGROEIENDE SURI!

De geheime regels van het ouderschap volgens Scientology.

Hoe de gelukkige peuter ‘alles’ is voor Katie.

Hoeveel die kleren kosten!

Daarna was de beurt aan de ongeveer even oude Shiloh Jolie-Pitt, de dochter van Angelina Jolie en Brad Pitt:

Ze heeft zoveel broers en zusjes –

en er komen er zelfs nog meer. Waarom voelt Shiloh zich zo buitengesloten? Exclusief: SHILOH’S EENZAME WERELD.

Een toenemend aantal covers met kinderen van beroemdheden volgde. Het dochtertje van de overleden acteur Heath Ledger (Ze lacht weer!) Die van Michael Jackson (Zonder sluier naar karateles!) US Weekly begon de rubriek ‘Moeders en baby’s’ en The Huffington Post rubriceert celebrity kids nu afzonderlijk. Gewoon een gevolg van de recessie en dalende oplagen, is hier wel koel uitgelegd. Een celebritykind is gemakkelijk en goedkoop. Ze zijn relatief eenvoudig te fotograferen in de speeltuinen rond Beverly Hills en schattigheid verkoopt altijd.

Dat ook realityseries op tv op kinderen gingen leunen, kon niet uitblijven. Naast celebritykinderen kreeg je de realitykinderen. Bijvoorbeeld die uit 18 kids and counting, over een familie met achttien kinderen. Of Kid Nation, een survivalserie met kinderen. En het voorlopige dieptepunt: Jon & Kate plus 8. Die serie volgt het gezin van Jon en Kate Gosselin, hun negen jaar oude tweeling en hun vijf jaar oude zesling. Niemand kende het stel toen ze er twee jaar geleden uit geldgebrek aan begonnen. Nu zijn Jon en Kate sterren. Sinds zij dit voorjaar via de tabloids bekendmaakten dat het huwelijk op springen staat, haalden ze vijftig covers, wat nog geen enkele andere Amerikaanse beroemdheid is gelukt. Het paar leeft nu gescheiden, de opnames met de kinderen gaan door.

Vanity Fair publiceert deze week online een mooie reconstructie van deze ‘grootste celebritystory van het jaar’, inclusief geheime sessies van Jon en Kate bij televisiepsycholoog Dr. Phil. Dr. Phils belangrijkste advies: bij elkaar blijven „om je merk te redden”. Over de kinderen geen woord.

Ook Vanity Fair vindt de vraag of Kate een affaire begon met haar bodyguard belangrijker dan haar verantwoordelijkheid voor de kinderen, van wie nog steeds iedere huilbui door tv-camera’s wordt vastgelegd. Kate Gosselin merkt wel op dat, tja, de kinderen zich de laatste tijd enigszins misdragen. „Ik probeer erachter te komen hoe dat komt”, doet ze alsof haar neus bloedt.

De verstandigste opmerking na de ballonaffaire kwam van een ervaringsdeskundige, de voormalige kindster Paul Petersen, die nu een non-profit-organisatie heeft voor de belangen van kinderen voor de camera’s. De kinderen die tegenwoordig worden uitgebuit voor tabloids en realitysoaps, zei Petersen, doen hetzelfde werk als de kindsterretjes van vroeger. Maar het arbeidsrecht dat werd ontworpen om kindacteurs tegen exploitatie te beschermen, geldt niet voor hen.

Kinderen zijn goedkoop vermaak. Daar gaat het nu om in de bladen en realityprogramma’s. Niet om wat ze echt overkomt. Dat hadden de ouders van Falcon Heene heel goed door.