ING was 'onduidelijk' over spaarrekening

Toezichthouder AFM heeft bank-verzekeraar ING berispt wegens het verstrekken van „onvoldoende duidelijke” informatie over de zogenoemde ‘Toprekening’. De informatie was „niet misleidend”, maar had beter gemoeten, aldus de Autoriteit Financiële Markten (AFM) gisteren in een verklaring.

De AFM beoordeelde de brochure van de bewuste spaarrekening omdat er veel klachten van consumenten over waren binnengekomen. ING had volgens de AFM duidelijker moeten maken dat de spaarrente na een half jaar afhankelijk zou worden van de marktrente. Consumenten klaagden dat zij de indruk hadden gekregen dat de rente op 4 procent zou worden vastgesteld. In werkelijkheid kwam de rente fors lager uit.

„Juist in deze tijd is het belangrijk dat consumenten goede informatie krijgen over financiële producten, ook over relatief eenvoudige producten als spaarrekeningen”, aldus de AFM.

Het consumentenprogramma Kassa, dat 20.000 klachten heeft ontvangen van gedupeerden, gaat de gang van zaken aan de rechter voorleggen. ING zegt het te betreuren dat „een deel van de klanten met een Toprekening het gevoel heeft dat zij informatie hebben gemist.” De communicatie over de rekening is aangepast.