Selectie Theater & Dans

Vincent Bijlo

In Verlicht zit cabaretier Vincent Bijlo geregeld op een hometrainer. Doktersadvies, luidt zijn verklaring, want hij leed aan allerlei onbestemde kwalen. Bovendien begon hij zichzelf langzamerhand veel te goed te vinden: „Dat heet in cabaretkringen het syndroom van Freek”. Bijlo is een onvervalst moralist, maar dist zijn ergernissen zodanig op dat er veel te lachen valt. Hij is grimmig en geestig tegelijk. Met zijn sardonische grappen maakt hij Verlicht tot een pakkend programma dat een treffend beeld geeft van de stand van het land. Zoals het een goed cabaretier betaamt. Tournee t/m 6/3. Inl. www.ruuddegraaf.nl.

Equus

Het Nationale Toneel speelt Equus van Peter Schaffer; over de band tussen een psychiater (Pieter van der Sman) en een staljongen (Xander van Vledder) die drie paarden de ogen heeft uitgestoken. In een gespierde choreografie symboliseren dansers de paarden. Hiermee legt regisseur Johan Doesburg de nadruk op de spanning tussen lijf en rede. Hij monteert het stuk met uitvergroot spel en heftige scènes, waarin een troebele erotiek overheerst. Dokter Freud is nadrukkelijk aanwezig. Tournee t/m 28 dec. Inl: www.nationaletoneel.nl.

Ko van Dijk

In het toneelstuk Ko! verbeeldt een handelsreiziger zich dat hij Ko van Dijk is. Op basis van Tsjechovs Zwanenzang schept schrijver Dick van den Heuvel een ingenieus vlechtwerk waarin de hoofdpersoon scènes uit zijn leven herbeleeft, afgewisseld door scènetjes uit het oeuvre van Ko van Dijk: Herfst in Riga, Requiem voor een zwaargewicht, Mooi weer vandaag. Titus Muizelaar speelt een beheerste hoofdrol, waarin soms het barokke van Van Dijk doorschemert zonder dat het een imitatie wordt. Tournee t/m 15/1. Inl: www.stichtingbeeldenstorm.nl

Maarten van Roozendaal

In het programma Noem het maar vrienden zingt Maarten van Roozendaal hoogtepunten uit zijn eerdere show, aangevuld met nieuw materiaal, begeleid door een uitgebreide rockband. Deze groep schept een bedding waarin Van Roozendaals gruizige zang des te beter tot zijn recht komt. Vaak alsof hij hardop zit na te denken, zoals in een glimlachverwekkend nummer over het herkennen van kinderen op een oude klassefoto, maar soms ook vormvast en intens triest, zoals in de chanson over de man die zijn vrouw vertelt „dat ik niet bij jou ben weggegaan / dat ik jou allang al had verlaten”. Tournee t/m 19 dec. Inl: www.kikproductions.nl.

La voix humaine

Halina Reijn toert rond in Nederland met de monoloog La voix humaine van Jean Cocteau uit 1927: het laatste telefoongesprek van een vrouw met de man die haar verliet. Reijn koppelt in haar indringende spel de stadia die de vrouw doormaakt aan evenzoveel spelregisters. Geen geschreeuw en woeste huilbuien, maar alles ingehouden zacht. Ze begint gespeeld opwekt. Even flink zijn. Omdat zij de paniek nauwelijks speelt, voel je hem onder al het onderdrukt verdriet. Tournee t/m 12 juni. www.toneelgroepamsterdam.nl.

Conny Janssen

Choreografe Conny Janssen heeft met negen dansstudenten van Codarts/Rotterdamse Dansacademie de voorstelling Ruis gemaakt. Zich onderscheiden, ontstijgen aan de ruis van alledag is de droom van deze jongeren, maar angsten en onzekerheden zitten danig in de weg. Tournee; t/m 28 nov. Inl: www.connyjanssendanst.nl