Goede oudere leraren zijn juist hard nodig

Ton van Haperen betoogt op de opiniepagina van gisteren dat oudere docenten ‘kanonnenvoer’ zijn en dat een 66-jarige docent de leerling bespaard moet blijven. Of een docent tot ‘kanonnenvoer’ verwordt bij het klimmen der jaren, heeft niet te maken met leeftijd, maar met gezag, talent en ervaring. En deze ervaring moet, gezien de uitdagingen waar het Nederlandse onderwijs voor staat, zeker behouden blijven.

Toegegeven, van een 66-jarige docent valt niet te verwachten dat hij zich in discussies over de MTVawards of de blogosfeer mengt, maar is dat waar het om gaat in het onderwijs?

Volgens OESO-ranglijsten is de kwaliteit van het Nederlands onderwijs tussen 2006 en 2009 gedaald ten opzichte van andere Europese landen op het gebied van rekenen, exacte vakken en taal. We zijn vervallen tot de middenmoot van Europa.

In deze context lijkt het verstandiger docenten te selecteren op hun onderwijskwaliteiten en ervaring, in plaats van op de vraag of de docent in kwestie een twitteraccount heeft.

Een scheikundige formule blijft een scheikundige formule en de slag bij Nieuwpoort vond in 1600 plaats. Docenten die goed in staat zijn de leerstof over te brengen met hun 60ste naar huis sturen, zoals Van Haperen voorstelt, is als het slachten van de kip met de gouden eieren.