Ferrovial offert Gatwick

Het reizen via de Londense luchthaven Gatwick kan een onplezierige ervaring zijn, zo heeft het Spaanse bouwconcern Ferrovial zojuist ontdekt. Ferrovial, dat via zijn dochteronderneming BAA eigenaar was van Gatwick, heeft de luchthaven voor 1,5 miljard pond verkocht. Dat is een korting van bijna 10 procent ten opzichte van de waarde die door de toezichthouder aan Gatwick werd toegekend – een groot verschil met de impliciete premie van 20 procent die Ferrovial bij zijn overname van BAA in 2006 nog moest betalen. De verkoop leidt tot een verlies van 142 miljoen euro, waardoor de beurskoers van Ferrovial op 21 oktober met 5 procent is gedaald.

Gatwick werd een jaar geleden te koop aangeboden, toen duidelijk werd dat de Britse mededingingsautoriteit het monopolie van BAA bij het beheer van Britse luchthavens wilde doorbreken. Nadat de veiling op het hoogtepunt van de financiële crisis werd uitgesteld, is Ferrovial nu waarschijnlijk tot handelen overgegaan omdat de vooruitzichten voor de luchtvaart waarschijnlijk voorlopig niet zullen verbeteren en het concern nog twee luchthavens moet zien kwijt te raken. Door de Gatwick-transactie kan BAA onmiddellijk zijn schulden aflossen zonder zijn balans in gevaar te brengen. Hierdoor wordt het ook weer makkelijker voor het bedrijf om obligaties uit te geven of de looptijd van zijn bankkredieten te verlengen.

De gedwongen verkoop heeft Global Infrastructure Partners (GIP), dat ook London City Airport in bezit heeft, een profijtelijke transactie in de schoot geworpen. GIP koopt Gatwick voor een bedrag dat laag genoeg ligt om het bedrijf een rendement met dubbele cijfers op te leveren, zeker als het de overname kan herfinancieren wanneer de kredietmarkten zich herstellen. Ruwweg de helft van de aankoopprijs, ofwel 740 miljoen pond, zal uit schulden bestaan. Dat is veel minder dan de 70 tot 80 procent die ten tijde van de bloei van de markten gebruikelijk was. En GIP mag de betaling van 55 miljoen euro aan Ferrovial uitstellen tot de herfinanciering, en hoeft pas echt met het geld over de brug te komen als het luchtverkeer op Gatwick is aangetrokken.

Eén slechte overeenkomst kan een aanvaardbare, zij het pijnlijke, prijs zijn die Ferrovial moet betalen als het concern wil dat het van toezichthouder BAA zijn vlaggenschip Heathrow mag houden. Maar dit brengt wel de idioot hoge prijzen in herinnering die tijdens de hoogtijdagen van de kredietmarkten werden neergeteld. Er zouden de komende maanden nog wel eens meer van dit soort deals in het vat kunnen zitten.