Bakje designerkoffie

Zo moeilijk als het eeuwenlang was om op ontdekkingsreis te gaan door de oerwouden van Afrika of Zuid-Amerika zonder op een zendeling te stoten, of op de rokende puinhopen van zendelingenwerk, zo moeilijk is het om bij Blokker of de Hema nog een dingsigheidje tegen te komen waaraan zich geen designer heeft vergrepen.

Ik ben dol op mooie dingen. Ik ben dol op mooie dingen die nog mooier worden gemaakt. Ik ben dol op onbetaalbare luxe. Omdat het luxe is en omdat het onbetaalbaar is. Van misdadig mooie schoonheid krijg ik nooit genoeg. Ik bemin de grimeur, de costumier, de decoratieschilder. Maar de sprinkhanenplaag die design heet en haar tentakels uitstrekt naar elk prul, gebruiksvoorwerp of doorsneeding is een... nu ja, een plaag. Laat een stoel een stoel blijven. Een bezem een bezem. Aan die dingen valt niets te verbeteren.

Alle stoelen beschikken inmiddels over kronkelpoten, glibberzittingen en fantasiedecors, bezems zijn in de ontwerpersvaart opgestuwd tot zelfdenkende veegwonderen, dus ging de designwereld op zoek naar ander huis-tuin-en-keukengoed. De Senseo was het meest voor de hand liggende slachtoffer. Geen Hollands binnenhuis of je struikelt er over een Senseo. De Senseo zelf is al een ouderwetse koffiemolen die langdurig op de designtafel heeft gelegen. Geen apparaat dat zo vertrouwd en als vanouds fabriceert wat Nederlanders onder koffie verstaan. Maar er was een geheel vernieuwd nieuw jasje nodig. Douwe Egberts riep en Marcel Wanders stond voor de deur. „Niemand minder dan Marcel Wanders, een van Nederlands grootste ontwerpers, is verantwoordelijk voor de look & feel van de Senseo New Generation special edition.” Ik citeer uit de Douwe Egberts-advertentie. Wat heeft Marcel Wanders met de zelfdenkende, niet-malende koffiemolen van niemand minder dan Douwe Egberts uitgevoerd?

Hij heeft het ding het ding gelaten en er alleen wat hartvormige patronen op geplakt. Je bent maestro of je bent het niet. Alleen klein talent moet hard werken.

’t Lijkt nog het meest op een gehaakt kleedje. Of op een gebrandschilderd ruitje in een stacaravan. Misschien begon design ooit als een streven om de tuttigheid uit te bannen. Marcel Wanders zorgt voor de contrarevolutie. Hij haalt de tuttigheid terug. Het Nieuwste Design is het bekliederen van het bestaande met een bloemetjesmotief. Stel je voor: niet alleen Douwe Egberts roept, maar ook Samsung, Sony, Siemens, Ford en Fiat. Marcel Wanders komt aangesneld, gaat de wereld rond en raakt alles met zijn toverstafje aan. Toen werd het pas echt gezellig.