De Duitse film in 100 minuten

Auge in Auge. Eine deutsche Filmgeschichte. Regie: Michael Althen en Hans Helmut Prinzler. T/m 28 oktober. In: Filmmuseum, Amsterdam. ****

Kun je 100 jaar filmgeschiedenis in 100 minuten proppen? Nou, eigenlijk niet natuurlijk. Toch is dit wat de Duitse documentaire Auge in Auge doet. In de inleiding dekken de makers zich in. Het is niet hét verhaal van de Duitse film, maar ‘een’ geschiedenis, zoals de ondertitel van de film luidt. Hoewel er noodgedwongen veel onderwerpen en filmclips sneuvelden, is wat er wel te zien is zo aanstekelijk dat je vol enthousiasme de bioscoop verlaat.

Voor een groot deel is dit op het conto van de geïnterviewden te schrijven, onder wie Tom Tykwer, Wim Wenders, Andreas Dresen, Doris Dörrie en nog zes anderen. Zij mochten elk hun favoriete Duitse film kiezen en vertellen er met smaak over. Zo werd Tom Tykwer als klein jongetje zo bang van de vampierfilm Nosferatu (F.W. Murnau’s verfilming van Bram Stokers Dracula) dat hij de televisie uitzette. De door persoonlijke anekdotes begeleidde filmclips krijgen we uitgebreid te zien.

De interviews worden doorbroken door fraaie, thematisch geordende montagesequenties die putten uit zo’n 250 Duitse films. Een slimme manier om de aandacht op meer dan de tien uitverkoren films te vestigen. Zo zien we een montage van intens kijkende mannenogen, kusfragmenten en scènes waarin nog volop gerookt en getelefoneerd werd; al bijna verdwenen relicten. Ook zijn er tussendoor mini-essays over belangrijke onderwerpen in de documentaire opgenomen: over nationaal-socialistische films, film en (gedeeld) Berlijn en films uit de DDR. Dat laatste thema is een mooie opmaat naar het ‘Cinema DDR’-programma, vanaf vijf november in het Filmmuseum.