Landskampioen AZ staat in de etalage

AZ speelt vanavond tegen Arsenal zonder de naam DSB op het shirt. Na het faillissement van eigenaar Dirk Scheringa gaat de kampioen in de verkoop.

Een dag na het het faillissement van de DSB Bank zal de naam DSB in geringe mate zichtbaar zijn in het stadion van AZ rond het duel met Arsenal. De ingestorte bank moest toch al zoveel mogelijk naar de achtergrond worden gedrongen vanwege de strenge reclameregels van de Champions-Leagueorganisatie. Op de tickets was al ingespeeld op de eisen van de Europese voetbalbond (UEFA): daar staat DS Stadion. In overleg met curator Rutger Schimmelpenninck speelt AZ vanavond zonder reclame-uiting op het shirt.

Verder zal het licht van de letters DSB Stadion gedoofd zijn. Binnenkort verdwijnt het reclameopschrift van het dak, want eigenaar Dirk Scheringa heeft gisteren aangekondigd ook DSB Beheer, waaronder AZ ressorteert, failliet te laten verklaren. Daardoor komen alle aandelen van de Alkmaarse voetbalclub in handen van de curator en die zal ze op de markt aanbieden. Er zouden verschillende investeerders interesse hebben getoond in de boeken van de club, maar AZ kan dat niet bevestigen. Zij moeten overeenstemming bereiken met de raad van commissarissen van de club en de licentiecommissie van de KNVB. Een overname en de komst van een nieuwe eigenaar/voorzitter hoeft geen grote consequenties te hebben voor de A-selectie. Een investeerder zal juist baat hebben bij een zo goed mogelijk onderpand, in dit geval de spelersgroep.

AZ heeft nog een lening lopen van 14 miljoen euro bij DSB Beheer, tegen een laag rentepercentage, die mogelijk wordt overgenomen door een andere bank. Verder mist AZ nu een bank voor voorfinanciering van spelersaankopen. „Wij proberen steeds twee stappen vooruit te denken”, zei algemeen directeur Toon Gerbrands van AZ gistermiddag. „Voorlopig moeten we alleen op zoek naar een andere shirtsponsor. Dat hoeft niet onvoordelig te zijn omdat we van de gelegenheid gebruik kunnen maken er meer geld voor te vragen dan 5 miljoen.”

Het stadion dat Scheringa ondanks veel tegenwerking in acht jaar realiseerde is de reddingsboei van AZ. Dankzij een langlopende huurovereenkomst tot 2036 kan de curator, of een eventuele nieuwe eigenaar, de voetbalclub er niet uitzetten. Gisteren legde het bouwbedrijf Midreth, dat het nieuwe museum van Scheringa bouwt, beslag op het stadion. Dat zal waarschijnlijk geen gevolgen hebben voor AZ. Directiesecretaris Iman Biesheuvel: „Het stadion is het visitekaartje van Alkmaar, een van de mooiste van Nederland. Op het veld wordt alleen gevoetbald, er worden geen shows gehouden. Maar in de inpandige ruimtes vinden honderd evenementen per maand plaats. Van seminars tot vergaderingen en bruiloften. Het stadion is in één keer goed ingericht voor een betaaldvoetbalorganisatie. Daarin verschilt het bijvoorbeeld van de Arena. We hebben een belangrijk fundament. Hierdoor is het ook verantwoord om het stadion uit te bouwen. Daarbij werken we met een langetermijnvisie.”

Voor de Champions-Leaguewedstrijden is AZ echter geen baas in een deel van het eigen huis. Zo eist het bureau TEAM marketing, waarmee de UEFA samenwerkt, een ruimte op van 400 vierkante meter voor de gasten van de zes hoofdsponsors. AZ heeft misschien wel een mooi stadion, maar ook de kleinste accommodatie (capaciteit 17.000) van de Champions-Leaguedeelnemers. Dan weegt het zwaar dat er voor radio- en tv-commentatoren maximaal 90 plaatsen vrijgehouden moeten worden en nog eens ten hoogste ongeveer 1.200 voor de UEFA. Ondanks de krappe accommodatie hoeft AZ niet veel aanhangers teleur te stellen. Biesheuvel: „Je ziet dat de extra wedstrijden die niet gratis zijn voor seizoenkaarthouders steeds minder worden bezocht. Dat was onlangs ook zichtbaar bij Ajax-Timisoara (25.000 bezoekers in plaats van 52.000 red.). Zelfs voor Europese duels wordt de animo minder. Ik denk dat dit zeker in verband staat met de economische crisis. Hoewel bij ons de wedstrijden tegen Standard en Arsenal beide zijn uitverkocht.”