Jumbo mocht niet verliezen

Jumbo investeert 950 miljoen euro in de overname van Super de Boer en het ombouwen van alle supermarkten. De omzet van de winkels moet met een kwart omhoog.

Er was Frits van Eerd van Jumbo Supermarkten veel aan gelegen de strijd om Super de Boer te winnen. Het familiebedrijf uit Veghel betaalde uiteindelijk 552,5 miljoen euro voor de ruim driehonderd winkels, 15 procent meer dan zijn eerste bod van een maand geleden.

Jumbo vormde tijdens de onderhandelingen met Super de Boer een nieuwe inkoopcombinatie met het veel grotere Schuitema (C1000) én sloot een deal dat Schuitema tachtig Super de Boer-winkels mocht overnemen als het bod zou slagen. Jumbo anticipeerde daarmee op de verwachting dat het bedrijf na de inlijving van Super de Boer niet langer lid zou kunnen blijven van de inkoopcombinatie Superunie, waarin het dan veruit de grootste partij zou worden. Door die stap werd het echter wel cruciaal dat de overname van Super de Boer zou slagen. Anders zou het bedrijf inkoopkracht hebben ingeleverd en beschadigd achterblijven.

Jumbo had het geluk dat het nooit rechtstreeks tegen zijn tegenbieder Sperwer (Plus) is uitgespeeld, die een hoger tegenbod had uitgebracht. Super de Boer vroege beide partijen vrijdag „hun beste bod” in te leveren in een gesloten envelop. Het ging niet alleen om de beste prijs, maar ook om randvoorwaarden. Bankgaranties, werkgelegenheid, het lot van de zelfstandig ondernemers en de integratie van de formules moesten tot in de finesses uitgewerkt worden. Een betrokken adviseur zegt „zelden zo’n gedetailleerd niveau te hebben meegemaakt” bij een overname.

De verkoop is geleid door zakenbank NIBC, dat het bestuur van Super de Boer adviseerde. Om belangenverstrengeling te voorkomen lieten de onafhankelijke commissarissen zich bijstaan door Merrill Lynch. Bestuur en commissarissen van de grootaandeelhouder lieten zich adviseren door ING. Om problemen te voorkomen als ontevreden aandeelhouders zich tot de rechter zouden wenden, hadden die drie partijen elk ook hun eigen advocaten.

Super de Boer onder leiding van Jan Brouwer had het makkelijk. Het bod van Jumbo was niet alleen hoger (Sperwer bood in tweede instantie 530,7 miljoen euro), maar bood ook de beste voorwaarden. Volgens Jan-Willem Lemkes, voorzitter van de franchisevereniging van Super de Boer, ging de voorkeur van Super de Boer-ondernemers uit naar Jumbo „vanwege de sterke formule”. Super de Boer zou volgens sommigen beter bij Plus hebben gepast wegens het grote aantal zelfstandige ondernemers, maar Lemkes heeft er nu „een goed gevoel bij” dat Jumbo ook een sterke ondernemersclub wil vormen.

Jumbo breidt het huidige aantal van 127 winkels de komende drie jaar uit met „175 tot 200” Super de Boer-winkels die het zal ombouwen naar de eigen formule. Jumbo zal ondanks de bijna verdrievoudiging nog altijd kleiner blijven dan partner C1000, dat momenteel 371 winkels bezit en er nu dus 80 Super de Boer-winkels bij krijgt.

Volgens merkendeskundige Paul Moers van het adviesbureau HighValue in Amsterdam heeft Jumbo het „bijzonder knap gespeeld”. Niet alleen maakt het een reuzensprong in zijn marktaandeel, maar ook zette het marktleider Albert Heijn buitenspel. Die wist echter wel de prijs op te drijven door zich achter tegenpartij Sperwer te scharen „Dat gaat beslist consequenties hebben voor de ombouwsnelheid van Jumbo.”

De transactie kost Jumbo 950 miljoen euro. Behalve het overnamebedrag neemt het ook een schuld van 70 miljoen euro van Super de Boer over en heeft het 350 miljoen gereserveerd voor de ombouw van de formules. Financieel topman Ton van Veen van Jumbo denkt dat Jumbo de investering „in 5 tot 7 jaar” kan terugverdienen. „We rekenen erop dat de omzet van omgebouwde winkels minimaal 25 procent hoger ligt”, zegt Van Veen. „Door de combinatie krijgen we een landelijke infrastructuur.”

Sperwer-directeur Jaap Lagerweij blijft achter „met hetzelfde gevoel als wanneer iets wat je altijd al graag wilde hebben aan je neus voorbij gaat”. Maar inmiddels kan hij „er ook wel weer om lachen”. Dat Schuitema, met wie hij een gezamenlijk bod op Super de Boer voorbereidde, hem halverwege in de steek liet, vindt hij „jammer”. Hij beschouwt het als „puur zakelijk” en trekt het zich „niet persoonlijk” aan. Toen Lagerweij zondag hoorde dat Sperwer het niet was geworden, „hebben we nog even overwogen alsnog een bod uit te brengen, maar dat hebben we uiteindelijk niet gedaan.”

Als Jumbo nog meer Super de Boer-winkels wil verkopen, is Lagerweij „zeker geïnteresseerd”. Sperwer gaat niet actief werven onder de zelfstandig ondernemers van Super de Boer. „Deze ondernemers kunnen heel goed vanuit hun eigen belang denken”, zegt Lagerweij. „Als zij denken dat ze bij ons beter af zijn, dan staat de deur altijd voor hen open.”