' DSB' verdwijnt langzaam uit het stadion

Tussen de DSB-problemen door speelt AZ vanavond tegen Arsenal.

De naam DSB wordt zoveel mogelijk afgeplakt voor het Champions-Leagueduel.

Een dag na het uitspreken van het faillissement zal de naam DSB in geringe mate zichtbaar zijn in het stadion van AZ rondom de wedstrijd tegen Arsenal. De ingestorte bank moest toch al zoveel mogelijk naar de achtergrond worden gedrongen vanwege de strenge reclameregels van de Champions-Leagueorganisatie. Zo zal het licht van de letters DSB Stadion uit zijn. Binnenkort verdwijnt mogelijk het reclameopschrift van het dak. „Dat is een flinke klus en kan niet even in een dag worden uitgevoerd”, verklaarde algemeen directeur Toon Gerbrands. De curator moet beslissen of DSB nog op de shirts zichtbaar mag blijven. En op de tickets was met een slimmigheidje al ingespeeld op de eisen van het hoogste voetbalpodium van het clubvoetbal: daar staat DS Stadion. De pinautomaat van DSB was ook niet toegestaan en dus sowieso afgeplakt.

Bij AZ wordt met spanning afgewacht wat curator Schimmelpenninck van plan is met DSB Beheer waar de club uit Alkmaar bindingen mee heeft. Het is mogelijk dat hij beslist dat Scheringa als enige aandeelhouder van AZ zijn bezit moet verkopen om meer geld los te krijgen. Die optie vormt eigenlijk de grootste bedreiging voor de landskampioen. Daarnaast loopt er een lening tegen een laag rentepercentage van 14 miljoen euro van DSB Beheer die mogelijk wordt overgenomen door een andere bank. Verder mist AZ nu een bank voor voorfinanciering van spelersaankopen. Gerbrands: „Wij proberen steeds twee stappen vooruit te denken. De curator moet nu eerst DSB Beheer analyseren. Voorlopig moeten we alleen op zoek naar een andere shirtsponsor. Dat hoeft niet onvoordelig te zijn omdat we van de gelegenheid gebruik kunnen maken er meer geld voor te vragen dan 5 miljoen.”

Gebrands stond gisteren ook stil bij het persoonlijke drama van Scheringa, die van de spelers een kaartje kreeg met een steunbetuiging. „Ik heb 7,5 jaar met Dirk samengewerkt en veel aan hem te danken. Het is een man die de Elfstedentocht heeft uitgereden. Onderweg dacht je: hij haalt de finish niet, maar later blijkt dat hij na de eindstreep nog veel verder kan. Voor hem is pijn tijdelijk, opgeven is voor altijd. Hij waakt over zijn personeel als een vader over zijn kinderen. Nederland is nog niet van hem af. Hij zal de meest gevraagde man worden voor lezingen.”

Directiesecretaris Iman Biesheuvel werkte dertien jaar aan de zijde van Scheringa en ondervond hoe de Fries tegen de stroom in het AZ-stadion aan het Kooimeerplein realiseerde. Hiervoor moest een strijd worden geleverd met de lokale middenstand, de gemeente en zelfs de Europese Gemeenschap. „In 1998 hadden we een intentieovereenkomst met de gemeente Alkmaar”, herinnert Biesheuvel zich. „Pas medio 2006 werd het stadion in gebruikgenomen. Ik heb het proces van dichtbij meegemaakt. Dirk toonde zich daarin een vechter. Opgeven komt inderdaad niet voor in zijn woordenboek.”

Het stadion is de reddingsboei van AZ. Dankzij een langlopende huurovereenkomst tot 2036 kan de curator, of een eventuele nieuwe eigenaar, de voetbalclub er niet uitzetten. Gisteren legde het bouwbedrijf Midreth, dat het nieuwe museum van Scheringa bouwt, beslag op het stadion. Dat zal geen gevolgen hebben voor AZ. zal waarschijnlijk tevergeefs zijn. Biesheuvel: „Het stadion is het visitekaartje van Alkmaar, een van de mooiste stadions van Nederland. Op het veld wordt alleen gevoetbald, er worden geen grote shows gehouden. Maar in de inpandige ruimtes vinden honderd evenementen per maand plaats. Van seminars tot vergaderingen en van bedrijfsfeesten tot bruiloften. Het stadion is in één keer goed ingericht voor een betaaldvoetbalorganisatie. Daarin verschilt het bijvoorbeeld van de Amsterdam Arena. We hebben een belangrijk fundament. Hierdoor is het ook verantwoord om het stadion uit te bouwen. Daarbij kijken we niet naar de huidige prestaties maar werken we met een langetermijnvisie.”

Voor de Champions-Leagueduels is AZ echter even geen baas in een deel van het eigen huis. Zo eist het bureau TEAM marketing, waarmee de Europese voetbalunie UEFA samenwerkt, een ruimte op van 400 vierkante meter voor de gasten van de zes hoofdsponsors. AZ heeft misschien wel een mooi stadion, maar ook de kleinste accommodatie (capaciteit 17.000) van de Champions-Leaguedeelnemers. Dan weegt het zwaar dat er voor radio- en tv-commentatoren maximaal 90 plaatsen vrijgehouden moeten worden en nog eens ten hoogste ongeveer 1.200 voor genodigden en partners van de UEFA. Biesheuvel: „Daardoor moeten we voor vijftig vaste sponsors andere stoelen zoeken in het stadion.”

Ondanks de krappe accommodatie hoefde AZ niet veel aanhangers teleur te stellen. Biesheuvel: „Je ziet dat de extra wedstrijden die niet gratis zijn voor seizoenkaarthouders steeds minder worden bezocht. Dat was onlangs ook goed zichtbaar bij Ajax-Timisoara (25.000 bezoekers in plaats van 52.000 red.). Zelfs voor Europese duels wordt de animo minder. Ik denk dat dit zeker in verband staat met de economische crisis. Hoewel bij ons de wedstrijden tegen Standard en Arsenal beide zijn uitverkocht.”

In een sfeer van DSB-perikelen moet AZ tegen Arsenal een goede prestatie proberen te leveren om niet het lachertje te worden van de Champions League. Trainer Ronald Koeman: „De wedstrijd is te interessant en te leuk om je daar niet goed op te concentreren. Voetbal kun je vaak niet voorspellen. Met een sterke organisatie in het team is het mogelijk een goed resultaat te behalen. Ik zie het faillissement van DSB niet als een extra belasting. De mensen binnen de club houden ons wel op de hoogte over de laatste ontwikkelingen.”