Zo vader, zo dochter

En toen brak de economische crisis uit. De eens zo modebewuste Japanse vrouw verkoos goedkope kleren van ketens als H&M boven hoogstaande ontwerpen. Voor de Japanse modekoning Yohji Yamamoto betekende die ontwikkeling het einde van zijn onderneming. Afgelopen week ging zijn bedrijf failliet.

„Ik heb me te veel geconcentreerd op het maken van mooie dingen en heb te veel verantwoordelijkheid aan het management overgelaten”, reageerde Yamamoto op het nieuws. Zijn stem is zacht, zijn blik is vriendelijk. Tussen zijn lange zwarte haren zweven een paar grijze. En als hij loopt buigt zijn lichaam een beetje voorover. In zijn vrije tijd speelt de 66-jarige Yamamoto in een band met de naam Suicide City.

De kleine Japanner heeft een donkere kant. Niet voor niks wordt hij de regisseur van de modependant van de Film Noir genoemd. Vanaf de jaren tachtig hult hij zijn vrouwen in oversized kleren, meestal zwart van kleur en uitgesproken androgyn van karakter.

Met generatiegenoten Issey Miyake en Rei Kawakubo (zijn levenspartner) veroorzaakte hij een revolutie in modeland. Japanse vrouwen wilden niets weten van wat uit Europa kwam: hoge hakken of kleren die heupen en borsten accentueerden. Yamamoto creëerde voor hen een allesverhullend, maar o zo ingenieus silhouet vol geheimen.

Yamamoto’s dochter Limi volgde haar vaders voorbeeld. Ook haar ontwerpen, zoals de tuinbroek op de foto, zijn volumineus, asymmetrisch en heel draagbaar. Maar haar ontwerpen zijn beslist stoerder dan die van haar vader. En minder kostbaar. Voor een stuk van Limi betaal je een recessievriendelijke 360 euro, terwijl een stukje modegeschiedenis van vader 1.770 euro kost.

Het Yamamoto-colbert op de foto zit al jaren in de collectie. In tegenstelling tot een H&M’etje kan zijn mode de tand des tijds goed doorstaan. Iets wat ook zijn gloednieuwe investeerder beseft. Koning Yamamoto mag voorlopig nog even op zijn troon blijven zitten. Laten we hopen dat het Europese volk de waarde van dergelijke mode-investeringen inziet.