Sony Ericsson lijdt 164 miljoen verlies

Sony Ericsson, de Japans-Zweedse producent van mobiele telefoons, ziet zijn verliezen verder toenemen door teruglopende verkopen. In het derde kwartaal raakte het bedrijf voor 164 miljoen euro in de rode cijfers. Een jaar geleden bedroeg het verlies nog 25 miljoen euro.

Sony Ericsson heeft net als andere telefoonmakers te kampen met een afnemende vraag naar mobieltjes. In totaal verkocht Sony Ericsson in het afgelopen kwartaal 14,1 miljoen toestellen. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 25,7 miljoen. De kwartaalomzet van 1,6 miljard euro tekent schril af bij die van vorig jaar: 2,8 miljard euro. Het bedrijf schrapte dit jaar opnieuw 2.000 banen.

De wereldwijde telefoonmarkt (1,2 miljard mobieltjes in 2008) krimpt door de crisis met ongeveer 10 procent, een ontwikkeling die ook marktleider Nokia parten speelt. Het Finse bedrijf maakte gisteren een onverwacht verlies van 559 miljoen euro bekend door afboekingen op een joint venture met Siemens.

Het enige telefoonsegment dat recessiebestendig lijkt is die van duurdere ‘smartphones’, zoals de RIM Blackberry, Apple iPhone, HTC en telefoons met Google Android besturingssysteem. Sony Ericsson heeft het moeilijk om in dat hogere marktsegment een positie te veroveren met het huidige topmodel, de Xperia.

Wel wist het bedrijf de gemiddelde verkoopprijs van zijn mobieltjes omhoog te schroeven door de Walkmantelefoon, een kruising tussen een muziekspeler en een mobieltje. De winstmarge steeg ten opzichte van het vorige kwartaal van 12 naar 16 procent.