Oude meesters verslaan romantici op veiling

Kopers steken liever geld in oude meesters dan in Romantiek, bleek op de veiling in Amsterdam. Maar eigentijdse kunst doet het het best, bleek in Londen.

Met sinds donderdag in Londen de kunstbeurs Frieze en de FIAC volgende week in Parijs, zijn het weer drukke tijden voor liefhebbers.

Thuis in Amsterdam kon Christie’s deze week goed meekomen op de veiling van oude meesters en Romantiek. Een schilderij van Eglon van der Neer van een jonge vrouw die een luit stemt bracht met 313.000 euro iets meer op dan de hoge schatting. Een vrij late B.C. Koekkoek met een paar schitterend verwrongen eiken – de ene dood, de ander levend – bleef met 244.000 euro midden tussen de hoge en lage verwachting in.

Op de veiling dinsdag kwamen ook 16 werken van Jef Rademakers aan bod. De collectie van de voormalige tv-maker was tot 30 augustus te zien geweest op de expositie Sublieme landschappen uit de Nederlandse romantiek in de Hallen in Haarlem. De helft werd verkocht voor ongeveer de verwachte bedragen. Een zomerlandschap met koeien bij een drenkplaats van Jan Bebijs Tom (1813-1894), een leerling van Andreas Schelfhout, bleek met 37.000 euro Rademakers’ topstuk. Samen hadden de 16 schilderijen volgens Christie’s minstens 160.000 euro moeten opbrengen, maar het resultaat bleef steken op 71.375 euro.

Dat wijst er op dat de markt voor Romantische schilderkunst op dit moment zwakker is dan directeur Jop Ubbens van Christie’s verwachtte. De expositie heeft de status van het werk niet verhoogd. Een vrees die veel musea er van weerhoudt zich met zulke commerciële avonturen in te laten. „Deze veiling laat nog maar eens zien dat de markt goede prijzen betaalt voor goede schilderijen”, aldus een positieve Ubbens in het persbericht. Het is opvallend dat dinsdag eenderde van de negentiende-eeuwse werken bleef liggen, terwijl tachtig procent van de oude meesters een nieuwe eigenaar vond. Die markt bleek in Amsterdam een stuk stabieler.

Vrijdagavond was bij Christie’s in Londen tegen de achtergrond van de Frieze een veiling van eigentijdse kunst met veel leuke Duitsers als Neo Rauch, Martin Kippenberger en Gerard Richter. Hoogtepunt was een landschap uit 1994 van de huidige veilinglieveling Peter Doig (1959) met een huis en wat bomen aan een straat in het Canadese stadje Cobourg. Het bracht zoals verwacht 1,5 miljoen euro op. Een door de in 1997 overleden Martin Kippenberger realistisch geschilderd interieur van een Parijse bar ging daar met 2,5 miljoen euro fors overheen. Dat was bijna het dubbele van wat verwacht was voor het twee bij vier meter grote doek uit 1991.

Wie de verkoopprijzen van de aangeboden werken ziet, waant zich minstens een jaar terug in de tijd. Christie’s had dan ook op safe gespeeld door slechts 25 werken aan te bieden, waarvan de meeste van een aantrekkelijk hoge kwaliteit. Op één na zijn ze verkocht, iets dat ook in de voorbije hoogtijdagen maar zelden voorkwam. De totale opbrengst was zo’n 12 miljoen euro. De oude meesters blijken sterker dan hun negentiende-eeuwse opvolgers, maar de beste eigentijdsen zijn ook in 2009 weer iedereen de baas.

Morgen gaat de veiling verder met bescheidener werk. Boeiend zal zijn wat een van de omstreden opgezette, getatoeëerde varkens van de Belgische kunstenaar Wim Delvoye opbrengt. Christie’s hoopt op meer dan 50.000 euro.